Pro Kitisenranta (2)

Sodankylä

/ #10

13.03.2007 14:36

Sodankylän Elokuvafestarit tarvitsevat onnistuakseen ainutkertaisen ympäristön. Muu kuin Kitisenrannan koulun miljöö on kuin b -luokan halpaleffa.

Elokuvajuhlien hallituksen pj pyrkii todistelemaan, ettei koulun sulkeminen vaikuta mitenkään juhlien onnistumiseen. Olen asiasta toista mieltä. Teknisesti kunta voi tekohengittää rakennusta kesäkuulle saakka ja antaa koulun lavasteeksi juhlille. Se on todellakin LAVASTE! Me lavastamme elokuvajuhlat ja näyttelemme, ettei mikään ole muuttunut, mutta jokainen fiksu ihminen ymmärtää, että kyseessä on kulissi, aito miljöö on viety samalla hetkellä, kun koulu on suljettu. Tekohengitetty rakennus ei ole aito juhlien päänäyttämö, vaikka puheenjohtaja hehkuttaisi jokaisessa puheessaan muuta.

Muistaakseni Timo Malmi (anteeksi, jos olen väärässä!) varoitti viime vuoden avajaisnäytöksessä, että elokuvajuhlien tulevaisuus on kiinni myös kunnan koulupäätöksistä. Moitteethan hän sai puheestaan myöhemmin. Sodankylässä kun on henkilöitä, jotka haluavat "poimia rusinat pullasta" tajuamatta, että omilla teoilla voi olla vakavat seuraukset. Jankutus siitä, ettei mikään muutu, on juuri tätä poimimista.

Elokuvajuhlien hallituksen on otettava asiassa kantaa ja kannettava huolta Kitisenrannan koulurakemnnuksen alkuperäiskäytöstä, jolloin juhlien pitopaikka ei taatusti tule vaarantumaan vaan varmentaa juhlien paikan maan arvostetuimpien festivaalien joukossa. Juhlille saattaa toisissa oloissa käydä kuin jutajaisille, muut ymmärtävät niiden arvon paremmin kuin omat päättäjämme!