Ilotulitteet pois vapaakaupasta

Kiukkuinen, mutta ei täti

/ #114 Kuulehan Hattutäti ilman sitä kukkaa

30.12.2011 22:07

Se ei aina ole niin helppoa, että "laittakaa ikkunat kiinni ja musiikkia soimaan jos se teitä tai lemmikkejänne häiritsee." Kyllä se pauke ja vinkuminen kuuluu sittenkin sisään. Todella arka ja ilotulituksista panikoiva koira on jotain mitä et ilmeisesti ole kokenut... ja hyvä niin. Täälläkin asustaa neljä koiraa, joista vain yksi on todella paniikissa vuodenvaihteessa. Kyseessä lisäksi mummeli-ikäinen rescuekoira, joten taustoihin en ole voinut itse vaikuttaa. Toissa vuonna se meni suihkukaappiin piiloon ja raapi siellä tietämättäni paniikissa suihkukaapin lattiaa niin, että etutassut olivat verellä. Kun näkee oman koiransa täydessä paniikissa, lähes tiedottomassa tilassa läähättäen ja täristen, silloin ei voi muuta kuin vastustaa ilotulituksia. Viime vuonna olikin sitten rauhoittavat pelissä ja niin on tänäkin vuonna. Vaikeus on vaan siinä, että kaikki eivät tuota aikarajoitusta noudata ja olisi kohtuutonta huumata koiraa monta päivää. Ja tuo lauseesi, että omalla pihalla saa tehdä mitä haluaa, osoittaa itsekkyytesi, sillä todellakin on toisten kotirauhan rikkomista ammuskella naapureista välittämättä, ellet nyt satu asumaan jossain korvessa ilman naapureita. Laki sanoo: "Ilotulitteita saa käyttää vain 18 vuotta täyttäneet ja hekin vain suojalasit päässä. Alaikäiset ja päihtyneet eivät saa ilotulittaa ollenkaan." Kukahan tätäkin valvoo, koska mitä ilmeisimmin vanhemmat eivät sitä tee.