Terveyspalvelua Turkin turistille

Vieras

/ #6

09.10.2010 12:07

Kahden maan välinen sosiaaliturvasopimus on nimensä muaisesti sopimus, jossa esim. turkkilaiset saavat Suomessa suomalaisen terveydenhuollon palvelun. EU:n sisällä kaikkien jäsenmaitten kansalaiset saavat oleskeulumaassaan sen palvelut. Joissakin maissa ulkomaalaiset oleskelevat parempien terveyspalvelun innostamina.

Turkkia tämä ei koske eu-n ulkipuolisena maana eivätkä suomalaiset oleskele maassa muun edun kuin leppeämmän sään ja ystävällisen kansan ansiosta. Toisen maan veronmaksajia Turkin suomalaiset eivät ole riistämässä vaan lisäämässä palveluelinkeinojen menestystä. Joten Turkissa heidän terveydenhuollon piirissä ovat omat kansalaiset, mutta myös turkkilaisten yritysten ulkomaalaiset kansalaiset työsuhteen tai kumppanuuden perusteella, mm. kiinteistövälittäjät, joita esim Alanian suomalaisten hallituksessa on mukana.

Kun Suomella ei ole Turkin kanssa sosiaaliturvasopimusta (mikä on outoa, kun parillakymmenellä muulla maalla on), niin siellä matkailevan on oltava onnekas ja terve. Tulevaisuuteen varautuvalla on oltava tuhansia euroja, mielummin kymmeniä tuhansia sairastumisen tai onnettomuuden varalta, jos hänellä ei ole yksityisvakuutusta joko huolimattomuuttaan tai sen vuoksi ettei sairauksiensa tai ikänsä vuoksi saa yksityisvakuutusta.

Jos oleskelijalla on tavallinen palkansaajan matkustajavakuutus se on voimassa kunkin ehtojen mukaan esim. 40 tai 90 vuorokautta. Jos et sairauksien vuoksi saa ostaa ns. lisäkuukausia, on jokaisen 90 vuorokauden jakson päättymisen lähestyessä matkustettava Suomeen ja oleskeltava siellä vähintään 14 vuorokautta.

Matkustaminen vie vähintään 600 euroa ja rasittaa esimerkiksi sydänsairaan diabeetikon terveyttä siten, että riski yksityiselle vakuutusyhtiölle ja suomalaisille veronmaksajille voi olla suurempi kustannuksiltaan kuin kahdenvälisen sopimuksen kulut.

Nuorehko ja terve saa ostaa matkavakuutukseen lisäkuukausia, mutta silloinkin lisäkuukausien aikana terveyspalvelujen käytössä on korkea omavastuu, saman suuruinen kuin lisäkuukauden hinta, eräillä yhtiöillä 50 euroa kuukaudessa ja sama summa omavastuuta kultakin palvelun käyttökerralta.

70-80 vuotiaana matkustavakuutuksen ostomahdollisuus loppuu riippuen siitä, oletko aikanaan ostanut yritäjän vai palkansaajan vakuutuksen.

Juuri siinä korkeassa iässä, jolloin riski vaikka lämpöhalvauksen johdosta tuupertua ja joutua ampulanssin viemänä yksityiseen sairaalaan, jossa vuorokausi voi maksaa noin tuhat euroa olet vailla vakuutuksen sateenvarjoa.

Onko tämä oikein? Sairaala ottaa passin haltuun eikä passia saa takaisin ennen kuin sairaalan lasku on maksettu. Lasku voi joutua vaikkapa sosiaaliturvasopimusta tarpeettomana pitävien omaisten huoleksi. Julkinen terveydenhuolto ei ota ulkomaalaisia esimerkin tapauksessa hoitoon, vaan ampulanssi vie huikean hintaiseen yksityiseen sairaalaan eikä matkailijan tarvitse olla siinä kunnossa, että voi vaatia ulos sairaalasta. Myöskään lääkäri ei hevin heitä potilasta ulos sairaalasta.

Viime kädessä julkinen hallinto; konsulaatti tai lähetystö joutuu järjestämään potilaan asiat, siinä palaa veronmaksajan rahaa potilaan oman rahan lisäksi. Kyseessä on täysin turha työmäärä.

Turkkilaiset haluavat palvella ulkomaalaisia tarjoamalla niin loma-asuntoja kuin kaikkia lomailumuotoja. Samoin terveyshenkilökunta haluaa palvella matkailijoita, jotta he voivat oleskella leudossa ilmastossa ja samalla kartuttaa heidän talouttaan.

Tätä osoittaa Antalayan maakunnan viranomaisten viime keväänä 2009 ulkomaalaisille järjestämä tilaisuus, jossa he markkioivat Turkkia terveyspalveluja myöten.

Läsnä olleet suomalaiset hämmästyivät kuinka useilla muilla mailla on Turkin kanssa ollut vuosikymmeniä sosiaaliturvasopimus. Suurien vauraiden maiden matkailijoiden ja talvehtijoiden
asiat ovat Turkissakin asiallisella tolalla. Ehkä varaovaiset ihmiset matkailevat tai oleskelevat Espanjassa, Ranskassa ja muissa Eu-maissa.

Eräät maat tarjoavat kustanustasonsa mitoitettuna suomalaisen eläkeläisen keskimääräiseen eläkkeeseen sekä vaivatonta terveyspalvelua sekä oleskeluvan hankintaa.

Turkkia sanotaan köyhien Floridaksi, tässäkö syy, miksi siellä talvehtijoiden ja matkailijoiden asioita ei kiinnostuta hoitamaan vastaavasti kuin muiden Välimeren maiden talvehtijoiden.

Turkilla on ollut suorastaan huono tuuri neuvotteluissa Eu:n kanssa. On hämmästyttävää, että juuri Suomi on jättänyt kansalaistensa turvan hoitamatta Turkissa, kun diplomaattisuhteet ovat olleet voimassa yli 60 vuotta ja tänäkin päivänä uutisoidaan toistuvasti Turkin ja Suomen kansainvälistä yhteistyötä.

Krooniset sairaudet esimerkiksi diabetes ja sydäntaudit tai muu sairastettu tauti ei kuulu yksityisvakuutuksen korvattavuuden piiriin. Se ettei ole mahdollisuutta saada kroonisten tautien seurantaa talvehtiessa lisää nimenomaan suomalaisen veronmaksajan kustannuksia, kun hoitotasapainoa joudutaan korjaamaan Suomessa. Ulkomailta passitetaan maasta ulos, jos asiat eivät ole kunnossa ja kotimaahan ja omien veronmaksajien harmiksi potilas toimitetaan.

Hoitamattomuus lisää kustannuksia enemmän kuin ennakoiminen ja turva, Suomi puolestaan voihkii liian suuren vanhus- ja potilasmääränsä kanssa, vastaavaa ei ole vuosituhansien sivistyskansojen parissa. Turkissa ikä ja sairaus ei vie ihmisarvoa.