VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Vieras

/ #1325

17.01.2012 01:17

Aselakikeskustelun aloitus blogattiin tehokkaasti 'NYT RIITTÄÄ' -projektin lakananpituisilla viesteillä. No, ehkä se keskustelu käydään sitten ihan toisilla foorumeilla ja irrallaan tästä yhteydestä, mutta varmastikin siellä tulevat puheeksi metsästysaseiden väärinkäyttö ja ne perusteet, joilla metsästysaseille aseenkantolupia myönnetään. Ei vaadita ampumakoetta luvan saantiin, pelkällä metsästysseuran jäsenyydellä ja metsästystutkinnon suorittamisella saa luvan. Metsästystutkinto on kirjallinen, eikä sisällä ampuma-aseen konkreettista käsittelyä millään tasolla. Siitä päästään sitten kätevästi eläinsuojelulakiin, ja haavakoiden määriin metsästystapahtumien yhteydessä. (Haavakot syntyvät siis siitä, että joku ei osaa ampua, ampuu liian kaukaa tai huolimattomasti, ja niitä kovin harvoin viitsitään etsiä metsästä, jotta ne saataisiin asianmukaisesti lopetetuksi). Toivottavasti joku alkaa tilastoimaan ja tutkimaan tuota asiaa, joka myöskin juuri tuli esiin taannoisessa susijahdissa, jossa jahdattavaa yksilöä oli haavoitettu jo aiemmin ampumispäivänä. Sitten ammuttiin terve yksilö, jota 'luultiin' täksi haavakoksi... Ikään kuin ampuja ei erottaisi haavoittunutta ja tervettä yksilöä toisistaan. Ja vasta viimeiseksi tämä etsitty haavoitettu yksilö pääsi hengestään. Onneksi ministeriö vaatii selvitystä asiaan, joka totisesti on selvityksen tarpeessa. Voisipa tuohon loppuun vielä todeta, että metsästäjät ovat tappaneet toisiaan enemmän harhaluodeilla, kuin sudet ihmisiä. Kuka siis on todellinen uhka?