VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Vieras

/ #1404

18.01.2012 17:41

#1400, kyllä noista susista otetaan pannoituksen yhteydessä DNA-näytteet. Viimeistään siinä vaiheessa olisi selvinnyt, mikäli hukka olisi ollut koirasusi kauemmassakin sukupolvessa. http://www.rktl.fi/tiedotteet/kainuulaisessa_susilaumassa_koirasusi.html http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/kainuulaisessa-susilaumassa-koirasusi

#1399, kyllä minä hieman kadehdin sitä, että useissa maissa suden kanta on onnistuttu säilyttämään elinkykyisenä petovihasta huolimatta. Suden kanta on näissä sen verran suuri, että lajin metsästystäkin voi hyvin harjoittaa.

Tästä susivouhkaamisesta tulee väistämättä mieleen mm. kanahaukkojen, merikotkien, maakotkien ja muiden petolintujen järjestelmällinen ampuminen "tuhoeläiminä", "kanalintukantojen metsästyksestä kilpailevina" ja ties minä muuna. Joutsenkin hävitettiin liki sukupuuttoon, jälkikäteen tuntuu aivan järjettömältä, miksi siihenkin lajiin kohdistui niin kova vaino.

Mihin perustat tämän: " Näkeehän sen jo siellä Romaniassa päällekin päin etteivät selviä häävisti..."? Hieman tilastoja: lammasfarmilla Romaniassa on keskimäärin päälle 400 lammasta. Vuotuisista lampaiden menetyksistä 1,7% on susien aikaansaamaa (Transylvania University of Brasov - ICAS). Mielestäni sen 3 500 suden ja 9 000 0000 lampaan sekä 29 000 000 asukkaan yhteiselo sujuu tuon tilaston mukaan varsin mallikkaasti. Mikäli sudet aiheuttavat liian paljon lammastappioita, saa tilan omistaja ampua vuotuisessa jahdissa enemmän susia kuin mitä muuten saisi. Korvauksetkin noista saa, joten tilastoja tuskin ainakaan vähätellään.

Espanjassa susia on 2000, Puolassa 600, Bulgariassa 1000, Italiassa 500. Vieläkin ihmettelen, miten se 5,5 milj. ihmistä ja 140 sutta eivät mahdu tänne?