Urheilu pois YLE puheesta

Yle Veron Maksaja

/ #148 Kirjeeni Ylelle/Marja Keskitalo

03.02.2012 20:24

Ohessa sähköpostini Ylelle, Marja Keskitalolle:

Arvoisa Rouva Keskitalo,

Haluan esittää syvän pettymykseni Ylen radiouudistuksesta. Erityisesti siitä, miten Yle Puhe on muuttunut huonompaan suuntaan.

Olen 41 vuotias Diplomi-insinööri Kotkasta. Olen kuunnellut Yle puhetta lähinnä arkipäivisin klo 07-17 välillä. Kuuntelin sitä autossa, liikkuessani työasioissa Kaakkois-Suomen alueella.

Yle Puhe oli aidosti elämyksiä antava ja opettava kanava. Se oli täysin erilainen kuin mikään muu suomalainen radiokanava. Sen minimalistinen, "nuuka" ja ohjelmia kierrättävä toimitustapa oli hyvä. Oikea helmi kaikkiin muihin kanaviin verrattuna!

Nyt en voi eroittaa kanavaa mistään muusta kaupallisesta asemasta, koska oletta kehittäneet siitä "aivan tavallisen" radiokanavan. Kanavaa juontaa aamuisin Olga K, on höpötystä, juontoa, sitä, sun, tätä, sitä ihan samaa tasapaksua "hei ihan kivaa juttuu teidän aamuun"... Täytyy oikein varmistaa radioni rds näytöstä mitä kanavaa nyt kuuntelen... Lisätkää vielä kotimaista iskelmää "saamanne kuuntelijapalautteen pohjalta", niin meillä on valmis veronmaksajien Nova.

Urheilutapahtumien dumppaaminen Puheelle on kyllä melkoinen karhunpalvelus kuulijoille. Jos Yle tarvitsee 4 valtakunnallista suomenkielistä kanavaa, urheiluselostuksia ei saa keskeyttää uutisilla, dumpatkaa ne vaikka yle Fst tai Xtreme tai mitä ne ovat... kanaville. Näin Puheen kuulijat eivät kärsi 3 tuntia illassa jääkiekkokierroksista. Voisin väittää, että Puheen kuulijoita urheilulähetykset kiinnostavat kaikkein vähiten.

Kuuntelin tänään ohjelmaanne kanavauudistuksesta, jossa ei hyvää sanaa uudistuksesta liiennyt. Säälitti todellakin vanhemman väen unohtaminen Puheen uudistamisessa.

Esitän Teille kysymyksen: miten ja millä foorumilla Yle tekee tällaisia uudistuksia? Virkamieskoneistonne sulkeutuu kabinettiin ja tekee poliittisesti sopivia virkamiespäätöksiä? Kuka näitä oikeasti haluaa? Minäkö? Mekö?