Jyväskylän lyseo tulee säilyttää

Tiedonlevittäjä

/ #166 Suojella vai hävittää?

07.02.2012 12:38

Toimittaja, radioääni emeritus Hannu Taanila puhuu suojelusta ja hävittämisestä yleisellä, inhimillisellä tasolla Kuokkalan kartanossa lauantaina 11.2. klo 15.00.

Kulttuuriin kuuluu, että sen aarteita ja muistomerkkejä säilytetään, mutta jos kaikki ihmisen tekemä säilytetään, emme kohta itse mahtuisi sekaan, Taanila päättelee. Jo sen vuoksi jotain on pakko myös hävittämällä hävittää.

Silloin tulee mukaan myös yhteiskuntasuhteita ja hegemoniaa, ja joudumme puhumaan politiikkaa, kulttuuripolitiikkaa. Siitä, että tämä sana jonkun suuhun vielä sopii, ei kuitenkaan automaattisesti seuraa, että meillä on olemassa tietoista ja sivistynyttä kulttuuripolitiikkaa. Mikään ei kuitenkaan estä meitä tekemästä sitä, Taanila rohkaisee ja lupaa historiallisin ja päiväkohtaisin esimerkein terävöittää yleistä, julkista kielenkäyttöämme. Meille kaikille opiksi ja huviksi.

Valitettavasti liput tilaisuuksiin maksavat 10 euroa, sisältäen kuitenkin kahvitarjoilun. Ilmoittautumiset ennakkoon kartanoon puh 010 3215 800 tai sähköpostilla kartano@kuokkalankartano.fi