ISRAEL ELÄKÖÖN - ISRAEL MUST LIVE!

Vieras

/ #1421 Tulkaa ja nähkää - kutsu Palestiinan kristityiltä. Miksi matkustaisin Palestiinaan?

16.02.2012 06:34

Miksi matkustaisin Palestiinaan?

Alternative Tourism Group on vakuuttunut, että Palestiina ja Pyhä Maa osoittautuvat kiehtovaksi matkakohteeksi kenelle tahansa, joka on kiinnostunut historiasta, uskontojen historiasta, arkeologiasta tai uskonnoista yleensä. Tietenkin se kiinnostaa niitä, jotka seuraavat alueen poliittista tilannetta ja ovat kiinnostuneita tutustumaan Lähi-Idän kulttuureihin ja nykypäivän elämään. Vierailu Palestiinaan on monille kristityille ja muslimeille pyhiinvaellus uskonnon kaikkein pyhimmille paikoille. ATG:n matkat heijastelevat näitä erilaisia teemoja.

Pyhiinvaellus

Palestiinassa juutalaisten, kristittyjen ja muslimien pyhiinvaelluspaikkoja. Myös druusit ja bahait tekevät pyhiinvaelluksia Palestiinan alueelle. Siellä satoja pyhiä paikkoja, joista tärkeimpiä ovat Al-Aqsan moskeija, kalliomoskeija, itkumuuri, Pyhän Haudan kirkko Jerusalemissa, Jeesuksen syntymäkirkko Bethlehemissä, Paimenten keto Beit Sahourissa, patriarkkojen hauta (Haram al-Ibrahimi) Hebronissa ja monia muita. Matkaan voi kuulua vierailu joissakin tai kaikissa näissä paikoissa.

Historia ja arkeologia

Palestiinan alue on aina ollut poliittisen, hengellisen ja kulttuurielämän keskust alueella. Noin 3000 e.Kr. alkoi seemiläisten kansojen muutto alueella Arabian niemimaalta. Amoriitit ja kanaanilaiset muuttivat alueelle. Heitä seurasivat jebusiitit, aramiitit ja moabiitit, ammoriitit ja nabatealaiset. Heprealaiset tulivat vuonaa 1020 e.Kr.

Maan uskomattoman rikas arkeologinen perintö todistaa monista kulttuurivaikutteista eri aikakausina. Lukemattomilla kaivauksilla on löydetty valtavat määrät esineistöä: muinaisia työkaluja, astioita, veistoksia, mosaiikkeja, piirroksia, asuinluolia, hautoja, temppeleita ja alttareita, linnoituksia ja jopa kokonaisia kaupunkeja. Matkailijoille voidaan järjestää käyntejä näille löytypaikoille ja museoihin.

Poliittinen tilanne

ATG haluaa tarjota matkailijoille mahdollisuuden tutustua elämään konfliktin keskellä ja Israelin-Palestiinan konfliktin taustoihin mukaanlukien sionistisen liikkeen historia, kansalaisjärjestöjen toiminta, paikallisyhteisöt, poliitikot, tutkijat ja väkivallan uhrit. ATG tarjoaa mahdollisuuden nähdä paikan päällä, mitä konflikti, miehitys, väkivalta ja ihmisten eristäminen tarkoittaa. Mahdollisia vierailukohteita ovat israelilaiset ja palestiinalaiset asutuskeskukset, Israelin siirtokunnat, hävitety palestiinalaistalot ja viljelykset, eristetyt kylät ja Israelin rakentama laiton erottelumuuri. Ohjelmaan voidaan sisällyttää vapaaehtoistyötä solidaarisuusryhmien kuten Israelin talojen hävitystä vastustava järjestö (Israeli Committee Against House Demolitions www.icahd.org) tai Kansainvälisen solidaarisuusliikkeen (International Solidarity Movement www.palsolidarity.org) kanssa.

Lähi-Idän ja Palestiinan kulttuuri

Sionismi edustaa puhdasta kolonialismia, siirtomaavaltaa. Sellaiseksi aatteen kannattajatkin sen määrittelivät silloin kuin se oli vielä poliittisesti korrektia. Kolonialismi tyypilliset tarkoittaa historiallisten myyttien synnyttämistä, jotta voidaan kiistää maan alkuperäisten asukkaiden oikeus maahan ja omaan kulttuuriin ja jopa kiistää koko kansan olemassaolo, kuten sionistien ja kristittyjen sionistien käytäntö todistaa.

Tätä räikeää propagandaa vastaan todistaa syntynyt liike, joka vaalii paikallista kulttuuria ja perinteitä. Palestiinalaiset, jotka usein on karkoitettu kotoaan, haluavat dokumentoida omaa perintöään ja kulttuuriaan ja vahvistaa sukupolvien mittaista yhteyttä maahan, jossa he ovat asuneet. Kansatieteilijät keräävät tietoa ja esineistöä koskien kansanpukuja, kansantarinoita ja elämäntapaa. Matkailijoille tarjotaan mahdollisuutta vierailla kulttuuri- ja perinnetietokeskuksessa, tavata kansatieteiijöitä ja perinteisiä käsityöläisiä sekä nauttia perinteistä paikallista ruokaa.