Kotihoidontukea ei saa lyhentää

Perheeet kunniaan

/ #28 Kotihoidontukea nostettava!

02.03.2012 14:17

Jos kotihoidontuki poistetaan, niin siinä ei ainakaan yhteiskunta säästä penninpyörylää! Tämä kotihoidon'tuki' on jäänyt yleisen hintakehityksen kelkasta jo aikoja sitten, ja äidit, jotka ovat lastensa kanssa kotona ovat siellä siksi, että he ovat se paras hoitaja omalle lapselleen. Nyt kaikkien pitää viedä lapsensa hoitoon kunnalliseen tai yksityiseen päivähoitoon kun lapsi täyttää kaksi vuotta, ja yleensä jo aiemminkin, jos hoitopaikan meinaa saada semmoisesta päiväkodista joka on itselle järkevin vaihtoehto.
Kokemusesta tiedän, että päivähoitopaikat ovat jo nyt kiven alla.

No, kustannuksethan kasvavat, koska yhteiskunta joutuu verorahoilla kustantamaan päivähoitokulut lukuunottamatta omavastuuosuutta, jonka kustantavat lapsen vanhemmat.

Ihan törkeää siinä mielessä, että jos äiti tai isä haluaisi jäädä lapsen kanssa kotin, tätä ei yhteiskunta kuitenkaan millään tavalla tue.

Näyttää siltä, että yritykset haluavat että heidän vastuunsa pienenisi, kun nyt laki määrää, että vakityösuhteessa oleva työntekijä saa olla kotona lapsen kolmevuotispäivään saakka.

Mistä saamme tulevaisuuden työntekijöitä, kun lapsenteosta näin rokotetaan?
Kotihoidontukea pitäisi nostaa ainakin kaksinkertaiseksi, jotta se riittäisi edes perustarpeisiin, ja sitä pitäisi myös maksaa ainakin siihen asti kun lapsi täyttää kolme.