Kotihoidontukea ei saa lyhentää

yksinhuoltaja hoitovapaalta

/ #47

02.03.2012 15:11

Ei kai tässä tarkoitus ole päiväkoteja mustamaalata, mutta herättää ajatus siitä että onko se taloudellisestikaan järkevää jos kerran nyt äiti hoitaisi paljon halvemmalla lapsen itse kotona ja haluaa olla lapsensa kanssa yhdessä tän pikku-ajan, niin miksei hänelle suoda edes sitä kolmea vuotta. Myöskin monella harhaluulo että sitä vaan istuksitaan lapsen kanssa kotona tekemättä mitään.Ei tää mitään rantalomaa ole. Kyllä se on jatkuvaa työtä aamusta iltaan, varsinkin meillä yksinhuoltajilla, jotka tekee koko ajan ihan kaiken yksin, jos ei ole tukiverkkoa, mutta kuitenkin mieleistä hommaa. Ei tämä ole mikään ilmainen loma, vaan säästöä kunnille ja omasta pussista maksan ainakin meidän tapauksessa jotain 2/3 elämisestä kelan pikku-tuen jälkeen ja niukasti ollaan.Toki mulla on se viiskymppiä korotettua lapslisää ja pieni elatusapu, joka tulee jos isällä sattuu olemaan rahaa. Leikkipuistoissa käydään lapsen kanssa aina kun ehditään ja siellä on tosi kivoja ohjaajia. Päin vastoin tässä on odoteltu parannuksia kotihoidon tukeen ja lisäaikaa sen kolmen vuoden päälle niille jotka tän homman tekee itse, joku ne lapset kuitenkin hoitaa. Ei välttämättä huonosti päiväkoti, mutta ei kai se silti tarkoita etteikö äiti hoitaisi hyvin lastaan ja ettei lapsen ja äidin välisellä kiintymyksellä ole mitään merkitystä. Kyllä on kateellista porukkaa, kateus tän alotteen takana kai on.