Kannabis lailliseksi

/ #3459 Höpöjuttuja.

10.03.2012 00:51

Selasin keskustelua jonkin verran, enkä löytänyt yhtäkään järkevää viestiä kannabista vastustavilta enkä myöskään sitä puolustavilta. Vastustajat esittävät perättömiä faktoja tai ihmeellisiä kiukutteluja. Puolustajat taas kertovat vaihtaneensa päihteestä toiseen, vetoavat kannabiksen hyviin lääkeominaisuuksiin tai luettelevat laillisia, kannabista pahempia päihteitä.

Kannatan marihuanan laajempaa käyttöö lääkkeenä, tietysti valvotusti tuotettuna ja otettuna ja ehdottomasti lääkärin määräyksestä. Muuta laillistamista en kannata. Se, että kahvi, tupakka ja alkoholi on vapaasti saatavilla, ei tarkoita sitä, että lisää päihteitä olisi laillistettava. Kannabis aiheuttaa psyykkistä riippuvuutta ja alentaa toimintakykyä arjessa. Jos se laillistettaisiin, käyttömäärät kasvaisivat huomattavasti nykyisestä ja erilaisia ongelmia ilmenisi varmasti. Nythän pössyttely on kuitenkin melko pienen piirin hommaa.

Olen seurannut läheisen kannabiksenkäyttöä läheltä ja huomannut, että on laiskistunut käsittelemään mitään takapakkeja tai kireyttä selvistä päin. Heti, jos on rankka päivä töissä, pössytellään ilta. Hyväntuulinen toki on, mutta on se toiminta silti urpoilua.

Ja kyllä, yhteiskunnalla on vastuu kansalaisistaan, viitaten kommentteihin "mitä se kenellekkään kuuluu, mitä teen." Olisi Suomikin melkoinen viidakko, jos kaikkea käytöstä katsottaisiin läpi sormien. Satunnaista kannabiksenkäyttöä ja pieniä kasvatusmääriä tietty voisi katsoakin vähän sormien läpi, tai määrätä korkeintaan sakkoihin.