Kotitalousopetusta lisää perusopetukseen

Vieras

/ #18 Lisää kotitaloutta

11.03.2012 16:10

Peruskoulun kotitalous opetus on tärkeää, muun muassa koska
- se lisää arjen hallinnan taitoja, joiden opetus kaikille (myös niille, jotka eivät kotona oppia saa) voidaan taata pakollisen oppiaineen avulla. Nykyisellään kotitalouden ylläpito on moninaisempaa ja uusia taitoja vaativaa kuin ennen
- monitieteellisenä aineena tukee ja vahvistaa muiden oppiaineiden tietoja käytännössä
- ongelmanratkaisutaidot kehittyvät
- se vahvistaa yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä ohjaa suvaitsevaisuuteen
- lisää hyvinvoinnin vaatimia taitoja
- mahdollista oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun huomioimisen käytänöllisenä ja vuorovaikutteisena oppiaineena, ehkäisee syrjäytymistä ja tukee myös erityiskasvatusta
- voi tukea oppilaanohjausta mm. ammatillisen suuntautumisen näkökulmasta
- se sisältää kuluttajakasvatusta, ympäristökasvatusta, perhekasvatusta eli erityisen tärkeitä kokonaisuuksia ruoanvalmistus, puhtaanapito ja asumisen taitojen lisäksi (taitoja, joita ei sisälly juurikaan muutoin perusopetukseen)

Mielestäni kotitalouden oppituntien määrä on liian vähäinen tällä hetkellä, niin pakollisena kuin valinnaisena. Kotitalouden opetuksen tutkimusta olisi syytä lisätä, jotta sen tärkeys voitaisiin ymmärtää laajemmin.

Kommentoin vielä aikaisemmin esitettyä mielipidettä, jonka mukaan oppilaat valitsevat aineen vain helpolla pääsemisen toivossa. Siinä mielessä tähän voi yhtyä, että usein kotitalouden tunnit ovat mukavia ja vapaamman toiminnan mahdollistavia, mutta missä on sanottu etteikö oppiminen voisi olla kivaa? Opettajasta on pitkälti kiinni, kuinka opetus toteutetaan. Ja suurempi tunti määrä mahdollistaisi monipuolisemman opetuksen myös kotitaloudessa.