Kotitalousopetusta lisää perusopetukseen

Ope

/ #22 Perusasioiden osaamisessa puutteita

12.03.2012 10:45

Kotitalous on ehdottoman tärkeä oppiaine, jota ehdottomasti tarvitaan lisää. Valmisruokien ja valmiiksi viipaloitujen tuotteiden aikana olen huolissani siitä, etteivät lapset osaa tulevaisuudessa edes leikata leipää tai höylätä juustoviipaleita. Kaikki on tehty valmiiksi, eikä enää edes vaadita sitä, että ekaluokkalainen osaisi kuoria perunoita. Tietävätkö lapset pian, että perunoissa ylipäätään on kuoret? Mikään oppiaine ei anna elämään niin hyviä eväitä, kuin kotitalous. Vähättelemättä muita aineita on sanottava, että esimerkiksi matematiikan, maantiedon tai uskonnon tiedoilla ei ole ollut niin paljon käyttöä, kuin perus ruoanvalmistustaidoilla.

Opetussuunnitelmassa on paljon aihealueita, jotka joudutaan tuntien vähyyden vuoksi karsimaan minimiin. Usein kotitaloustunneilla jää vähemmälle esimerkiksi perhesuhteisiin, talouden hallintaan ja kuluttamiseen liittyvät asiat. Todella tärkeitä asioita, mutta tunnit eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen edes tällä hetkellä.