Terveyspalvelua Turkin turistille

pirkko etelävuori

/ #24 LIIKEMIESTEN TOIVE. ministeri neuvottelee JAPANIN kanssa sosiaaliturvasopimuksesta!

23.03.2012 22:48

STM tiedote 23.03.2012
---------------------------------------------------------

Sosiaaliturvasopimusneuvottelujen aloitus ministeri Risikon Japanin vierailun aiheena

Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko neuvottelee Japanin terveysministeri Yoko Komiyaman kanssa Suomen ja Japanin kahdenvälisen sosiaaliturvasopimuksen solmimisesta ensi viikolla Tokiossa. Japanin varapääministeri Katsuya Okadan kanssa ministeri Risikko keskustelee sosiaaliturvajärjestelmien kestävyydestä ja verotuskysymyksistä. Suomea ja Japania yhdistää erityisesti väestön nopea ikääntyminen. Ministeri Risikko vierailee Japanissa ja Singaporessa 25.-29.3.

Suomi toivoo sosiaaliturvasopimusneuvottelujen aloittamista Japanin kanssa. Maiden välinen sosiaaliturvasopimus helpottaisi erityisesti työntekijöiden lähettämistä Suomen ja Japanin välillä, kun yritysten ei enää tarvitsisi maksaa sosiaalivakuutusmaksuja molempiin maihin. Suomen tavoitteena olisi sopia myös toisessa maassa karttuneen työeläkkeen maksamisesta maasta toiseen. Erityisesti suomalaisen liike-elämän edustajat ovat tuoneet esiin kahdenvälisen sosiaaliturvasopimuksen tarpeen.

Japanissa ministeri Risikko vierailee myös Sendain suomalaisessa hyvinvointikeskuksessa sekä osallistuu Suomen suurlähetystön järjestämään Sustainable Health Care in the 21st Century -seminaariin Tokiossa.

Healthcare in Asia -konferenssissa esillä Suomen hyvät kansanterveyskäytännöt
Ministeri Risikko osallistuu Singaporessa ensi viikolla The Economist-konsernin järjestämään Healthcare in Asia 2012 -konferenssiin, jonne hänet on kutsuttu kertomaan suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän vaikutuksista kansanterveyteen. Keskustelussa korostuu erityisesti elintapasairauksien yleistymisen aiheuttama paine terveydenhuoltojärjestelmän kestävyydelle. The Economist järjestää eri maanosissa keskustelufoorumeja, joiden tarkoitus on koota arvovaltaisia asiantuntijoita ympäri maailmaa keskustelemaan alueen terveydenhuoltouudistuksiin liittyvistä polttavista kysymyksistä.

neuvotteleva virkamies Outi Kuivasniemi, p. +358 50 4350269
apulaisosastopäällikkö Carin Lindqvist-Virtanen, p. +358 50 5599167