Vaasan musiikkiluokkien puolesta


Vieras

/ #55

09.04.2012 22:20

Tunsin ylpeyttä, kun näin vassalaisen tasokkaan lapsikuoron, Onkilahden musiikkiluokkien kuoron, esiintyvän Budapestin Pesti Vigadossa, kun me Suomen Kodály-kuoro seurasimme katsomossa ohjelmaa. Olimme kaikki suomalaisugrilaisten kansojen musiikkifestivaalien avajaisissa ja Unkarin presidentin Árpád Gönczin kunnioioitti läsnäolollaan tilaisuutta. Olin silloin Suomen Kodály-seura ry:n puheenjohtajana kutsuttu myös festivaalien sihteeristöön ja olin iloinen, kun Vaasasta oli noin tasokas lapsikuoro mukana. Sen johtaja György Kádar on myös ollut kouluttamassa Helsingissä musiikkiluokkien ja musiikinopettajia relatiivistä säveltapailua Kodályn hengessä. Opetin myös itse musiikkiluokkia Myllypuron ala-asteella ja Roihuvuoreea 1976-1999 Kodály-metodilla ja voin kokemuksesta sanoa, että kaikki oppilaani pärjäsivät hyvin myös muissa aineissa. Vetoankin Vaasan päättäjiin, ettette hätiköisi asiassa ja toivon, että ymmärrätte tri György Kádarin erittäin arvokkaan työn Vaasan Onkilahden oppilaiden musiikkikasvattajana. Hyvää kevättä ja tulevaisuutta Vaasalle ja Vaasan musiikkiluokille!
Parhain terveisin Matti Koivisto,
musiikkiluokan opettaja Helsingistä (eläkkeellä vuodesta 1999) ja Suomen Kodály-seura ry:n puheenjoht. 1989-1998 ja 2001-2005