Vaasan musiikkiluokkien puolesta

/ #64 Otsikko

10.04.2012 08:24

Muutama huomio jälleen:

"Ihmiset, ottaakaa yhteyttä valtuutettuihin"
- koska Kadar on pyydetty kuultavaksi epäasiallisesta käytöksestä, asiaa varmasti auttaa lautakunnan tai valtuutettujen pommittaminen ja sen asian julkituominen, että itse asiasta eli mahdollisesta epäasiallisesta käytöksestä kellään yhteydenottajalla ei ole tietoa. Vaikutusta voi vielä tehostaa omalla epäasiallisella käytöksellä ja parhaimmillaan uhkailulla, jos mopo oikein pääsee karkaamaan.

"nykyiset/ entiset oppilaat kommunikoivat facebookeissaan puolesta ja vastaan mitä villimpien huhupuheiden rönsyillessä facesta faceen"
- oppilaiden käyttäytymisessä ei ole suurta eroa siihen, mitä ja miten täällä keskustellaan. Täällä on - kiitos siitä keskustelijoille - toistaiseksi pysyneet filtterit suht hyvin päällä, mutta sosiaalisessa mediassa niillä on taipumus kadota. Keskustelu täälläkin kuitenkin rönsyilee kaiken muun paitsi itse asian ympärillä. Sinänsä ymmärrettävää, kun kukaan täällä ei itse asiasta mitään tiedä.

"Hänen työtään ovat alkaneet murentaa todellista pitkäjänteistä musiikkikasvatusta ymmärtämättömät henkilöt"
- Kadarille on annettava mahdollisuus puolustautua (toivoakseni aiemmissakin kuulemistilaisuuksissakin näin on tehty) ja häntä ei voi tuomita - eikä julistaa pyhimykseksi - etukäteen. Ei myöskään ole korrektia syytellä "todellista pitkäjänteistä musiikkikasvatusta ymmärtämättömiä henkilöitä". Nyt ei valitettavasti puhuta todellisesta pitkäjänteisestä musiikkikasvatuksesta, nyt puhutaan mahdollisesta oppilaiden epäasiallisesta kohtelusta ja kiusaamisesta. Ne ovat hyvin vakavia asioita ja ne pitää selvittää perinpohjin. Asiaa ei auta, jos massat alkavat huutaa etukäteen "SYYLLINEN" tai "SYYTÖN" asiasta edelleenkään tietämättä. Tästä voisi vetää esimerkkejä kuluneen juhlapyhän tapahtumiin, mutta ei ryhdytä tekemään kenestäkään etukäteen marttyyria, eihän.

"Jurilla on vielä aikaa kouluttaa myös opettajia upean työnsä jatkajiksi!"
- koulun nimi on Onkilahden musiikkiluokat, ei Jurin musiikkiluokat. Kuka ikinä kouluun tulevaisuudessa tuleekaan töihin, hänelle tulee antaa mahdollisuus toteuttaa musiikkikasvatusta omien näkemystensä ja ammattitaitonsa mukaan, kuten on Kadarkin saanut tehdä. Kouluihin ei valita kruununperillisiä eivätkä opettajat voi tehdä vaatimuksia pedagogisiin testamentteihinsa.

"Tunsin ylpeyttä, kun näin vassalaisen tasokkaan lapsikuoron, Onkilahden musiikkiluokkien kuoron, esiintyvän Budapestin Pesti Vigadossa, kun me Suomen Kodály-kuoro seurasimme katsomossa ohjelmaa. Olimme kaikki suomalaisugrilaisten kansojen musiikkifestivaalien avajaisissa ja Unkarin presidentin Árpád Gönczin kunnioioitti läsnäolollaan tilaisuutta"
- hienoa, jos näin on ollut. Musiikkiluokilla on monta meriittiä mutta tämänhetkisessä tilanteessa ainoa olennainen kysymys on: Mitä tarkoittaa se, että Kadar on pyydetty kuultavaksi hyvin vakavasta asiasta, eli oppilaiden epäasiallisesta kohtelusta ja kiusaamisesta? Se on vakava syytös, eikä Unkarin presidentti voi asiaan vaikuttaa.

Malttia. Muistuttaisin vielä, että henkilöt, jotka asiasta päättävät, ovat teidän valtuustoon / lautakuntiin äänestämiänne. Heidän työtään on tehdä asioista (johto)päätökset. Sitä on demokratia ja Suomi on oikeusvaltio. Ei ryhdytä huutamaan oikeusmurhaa, ennen kuin käsittely tai tuomio on edes tullut.