Adressi kristillisten arvojen ja uskonnonopetuksen puolesta

Seija Maria Tarvainen
Vieras

/ #429 Uskontojen tunteminen on kulttuuria

24.11.2010 18:41

Jos uskonnontunnit jätetään pois koulusta, vedetään lapsilta oikeus pyhään. Lapsella on perusoikeus oppia hahmottamaan erilaisia käsityksiä olemassaolon tarkoituksesta, moraalin ja hyvän elämän peruspilareista eli Jumalan laeista ja elämän synnystä sekä armon ulottuvuudesta kristinuskossa. Myös hänen tulisi verrata näitä käsityksiä yläluokilla ja lukiossa muiden uskontojen arvoihin. Samoin uskonnonopetuksen poistaminen koulujen opetussuunnitelmista jättää arvotyhjiön, joka pitäisi täyttää muuten, eli siinä ei säästetä yhtään, koska tyhjyyden tunne aiheuttaa levottomuutta. Uskonnonopettajat joutuisivat kiireesti täydennyskouluttamaan itseään katsomustiedon opettajiksi, jos tunnustuksellinen uskonnonopetus kielletään. Onko tämä nk. EU-sosialismia, jossa vain valtio määrää, mitä lapset saisivat elämänsä henkisiksi eväiksi, eikä vanhempien, saati esi-isien uskoa enää kunnioitettaisi? En uskalla edes kuvitella kahden seuraavan sukupolven arvotyhjiön seurauksia.