Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

järjellä, ei tunteilla eikä mutu-ajattelulla

/ #89 Turha adressi

03.05.2012 19:27

Ei tämä nyt niin ihmeellinen adressi ole. En allekirjoita enkä tule allekirjoittamaan tätä. Ymmärrän kyllä, että ihmiset, jotka eivät tunne kaivosteollisuutta (eikä kai juuri muutakaan teollisuutta), ovat valmiita allekirjoittamaan tällaista. Meillä täällä Suomessa kuitenkin nuo ympäristöasiat pääsääntöisesti ovat kovin säädeltyjä ja hyvän kontrollin alla. Toki tällainen kuten Talvivaara, suuri ja melko uusi prosessi, antavat haasteita sen toteuttajille myös ympäristömielessä. Kun kuitenkin tuntee suomalaisen vastuullisuuden ja Suomen korkeatasoisen koulutuksen ja ammattitaidon, myös ympäristöasioissa, en kanna yhtään huolta Talvivaaran ympäristöasioista. Kyllä ne hoituvat kuntoon.

Viranomaiseset tekivät viisaasti, kun antavat vuoden loppuun Talvivaaralle aikaa saada ympäristöasiat järjestykseen. Varmasti ilman ympäristöasioihin puuttumistakin asiat järjestyvät. Itse asiassa Talvivaara on koko ajan tehnyt vastuullista ympäristötyötä, mutta tehtävä ei ole niin yksinkertainen kuin sanotaan. Tehtävä vaatii ponnisteluja. Luin Talvivaaran toimitusjohtajan kirjoituksen Helsingin Sanomissa viime viikonvaihteessa. Minusta siinä oli selkeästi kerrottu, missä mennään ja mihin mennään. Uskon kyllä siihen.

Ei tällaista laitosta niin vain suljeta niin kuin vaaditaan. Siitä olisivat arvaamattomat, kielteiset seuraukset tälle yhteiskunnalle - niin taloudelliset kuin ympäristöllisetkin. Jotakin tuottavaahan tässä yhteiskunnassa on tehtävä, että me ihmiset voimme elää eli on oltava tuotantoa ja työpaikkoja. Niihin on edellytyksiä ja on jo ollut myös meillä täällä Suomenmaassa. Yksi niistä on kaivosteollisuus ja tällä hetkellä se on hyvin varteenotettava teollisuudenala.

Minusta meidän on puhallettava yhteen hiileen eikä aina vain repiä.