Kannabis lailliseksi

Tapio Peltonen
Turku

/ #220 Ketä hyödyttää rankaiseminen?

22.06.2007 01:37

Täällä tunnutaan väiteltävän siitä, pitäisikö hamppua käyttää vai ei. Tästähän ei ole tässä adressissa kysymys, vaan siitä, pitäisikö hampun päihdekäytön olla rikos vai ei.

Ihmiset käyttävät hamppua siitä riippumatta, onko se laillista vai laitonta. Laittomuus aiheuttaa itsessään vakavia ongelmia, eikä laillisuus itsessään lisää käyttöä; kertovathan mielipidemittaukset varsin selkeästi, että suomalaiset tapaavat suhtautua muiden päihteiden kuin alkoholin, tupakan, kahvin ja suklaan käyttöön varsin tuomitsevasti, alkoholin ja lääkkeiden sekakäyttöä ehkä vielä suvaitaan mutta kannabista ei. Eivät "tavalliset ihmiset" rupeaisi laillistamisen oloissa heti pilvenpolttajiksi, eivätkä ne tavalliset ihmiset, jotka polttavat pilveä, lopeta sitä vaikka rangaistuksia kovennettaisiin.

Alkoholia ja tupakkaa ei pitäisi käyttää. Silti niiden hallussapitoa ja käyttöä ei missään nimessä pidä säätää rangaistavaksi.