Pakkoruotsi pois

Grani

/ #87 Sillä...

28.06.2007 14:23

Koululaisilla on ongelma. Ongelman nimi on laiskuus ja välinpitämättömyys, joka ilmenee yksinkertaisuutena ja lievänä (vielä tätä nykyä) typeryytenä.

suomalainen peruslapsi on sen verran typerä, että hänet pitää Pakottaa oppimaan asioita - ei kukaan vapaaehtoisesti mene kouluun, jollei kaveritkin ole siellä. Ja, kun kaveritkin Joutuvat oppimaan asioita, haluaa lapsi itsekin opetella. Kielestä itsestään ei välttämättä ole hyötyä, mutta sen osaaminen auttaa huomattavasti muiden ulkomaisten kielten oppettelua (esim. norja ja tanska ovat niin lähellä ko. kieltä, että niiden oppiminen ei vaadi juuri mitään). Kaikki varmasti tietävät ja ovat huomanneet, että ruotsalaiset omaavat paljon paremmat englannin kielen taidot kuin suomalaiset. Mitä enemmän kieliä henkilö osaa, sen helpompi ja nopeampi on opetella uusia kieliä - niin ne ihmisen aivot toimivat. =)

Miksi ihmeessä ihmiset vertaavat matematiikan osaamista kielitaitoon? Aivan eri sarjaa, vaikkakin sama aivolohko niitä molempia pyörittää, mistä johtuukin ihmisten jakautuminen näiden kahden aineen välillä – tosin osa ihmisistä taitaa molemmat vaivattomasti. =)

Uskoisin, että syynä on suurimmaksi osaksi VANHANAIKAINEN TAPA vihata ja halveksua naapurimaatamme sekä sen asukkaita. Muutama seikka selventämään asioita:

-Suurimmalla osalla ruotsalaisista ei ole minkäänlaista käsitystä suomalaisten halveksunnasta (tai halveksivista vitseistä, joita heillä taasen ei ole lähellekään yhtä paljon suomalaisista). Tämä saattaa johtua siitä, että Ruotsi on sivistyneempi maa, jonka suomalaisia halveksuva käytös on ainoastaan ”leikkimielistä” kinaa esim. urheilutapahtumissa – ja siihen se jääkin, toisin kuin suomalaisilla.

-Suurin osa Ruotsissa asuvista homoseksuaaleista on suomalaisia. Tämä on tutkimustulos.

-Muiden ulkomaisten kielten osaamisella on suomalaisilla opiskelijoilla todettu oleva selvä yhteys ruotsia kielen taitoon. Ts. mitä vähemmän osaa ruotsia, sen vähemmän muita kieliä.

Om man kan/kunna "krypa/krype" svenska/norge, kan han/hon "vandra/vandre" synnerligen/særdeles bra med andra/annen språk.

Pakollisella toisen kansalliskielen opettelulla valtiomme mahdollistaa selkeän koulutuserottelun: Esim. Henkilöt, jotka eivät osaa näytellä, eivät päässe teatterikorkeakouluun. Henkilöt, jotka eivät osaa maalata/piirtää/ym. eivät pääse taideteolliseen. Henkilöt, jotka eivät osaa luonnontieteellisiä aineita (fys, kem, mat, jne.), eivät pääse teknilliseen. Henkilöt, jotka eivät osaa kieliä, eivät sovellu palveluammatteihin/matkailualalle/jne. Mielestäni osaamattomia ihmisiä ei saa päästää liian helpolla – tilanteen huomaa kuitenkin jo nyt, kuinka huonot taidot nuorilla on. Suorastaan hävettää.

Omille lapsilleni tulen pikkuhiljaa opettamaan kotikäytössä suomea ja ruotsia tasavertaisesti sekä englantia, kuten olen itsekin aikanani kasvatuksessani kokenut. Vanhetessaan annan oman osani ranskan, espanjan sekä italian kielissä (minkä/mitkä hyvänsä hhe näistä em. haluaa valita) tai vaihtoehtoisesti saksan. Venäjää opetan myös ilomielin! Samalla pyrin luomaan heille fysiikan tajun ja erittäin laajat sosiaaliset taidot (kaiken heidän harrastuksissa mukana olemisen, ym. muassa).