LASTEN OIKEUS VANHEMPIINSA TEHOHOIDOSSA

Vieras

/ #34

23.05.2012 10:33

Ei tällainen vanhempien vierailujen rajoittaminen ole rahasta kiinni, vaan johtuu osaston toimintatavoista. Itse vastaavanlaisella osastolla työskentelevänä tiedän, että on hoitokulttuureja, joissa tarvitaan/halutaan vanhemmmista "hengähdystaukoja", jotta jaksetaan tehdä vaativaa ja raskasta tehohoitotyötä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että eikö vanhemmilla tulisi olla oikeus olla lapsensa luona 24/7 silloinkin kun lapsi on vakavasti sairas ja etenkin juuri silloin! Tällainen adressi ja asian pöydälle nostaminen toivottavasti saa osasto henkilökunnan miettimään uusia toimintatapoja. Ei se muissakaan sairaaloissa ole rahasta tai tiloista kiinni, minkälaisella asenteella vanhemmat otetaan mukaan. Ja vaikka ei ole yöpymismahdollisuutta tulisi vanhempien edes päiväaikaan saada olla kriittisesti sairaan lapsensa luona aina kuin vain mahdollista ja sitä ei voi säädellä kellonajoilla.

Vanhempien vierailuja on ennen vanhaan enemmänkin rajoitettu, koska ajateltiin sen olevan lapselle huonompi, että näkevät vanhempansa hetken ja sitten he lähteävät kuitenkin pois, esim. töihin. Esim. keskoloissa pääsi vauvaansa katsomaan ainoastaan lasiseinän takaa. Tästä on tultu paljon eteenpäin ja kaikkiin yliopistosairaaloihin ollaankin suunnnittelemassa uusia tiloja, joissa vanhemmat voivat olla mukana hoidossa 24/7. Mutta paljon on näemmä vielä tehtävää ja hienoa että vanhemmat ja heidän läheiset jaksavat siitä taistella!