LASTEN OIKEUS VANHEMPIINSA TEHOHOIDOSSA

Vieras

/ #78

23.05.2012 15:49

Tässähän ei mitään lukaaleja olla vanhemmille vaatimassa, vaan esimerkiksi nojatuolia sängyn viereen ja pidempiä vierailuaikoja tai mahdollisuutta valvoa lapsen vierellä yölläkin jos tilanne sitä vaatii. Uuden K9:n salithan ovat verrattain isoja. Potilaiden välillä on kivasti tilaa ja yksityisyyttä voitaisiin halutessa suojata vaikkapa sermeillä tai verhoilla. Tällaiset muutokset eivät vaatisi suurta rahallista satsausta.

Sen ymmärrän, että vanhempi ei voi olla mukana suurempien operaatioiden ja esimerkiksi elvytystilanteen aikana. Vanhemman tulisi kuitenkin voida olla lapsen rinnalla muina aikoina. Jo tämä pelkkä läsnäolo voi saada aikaan positiivisia vaikutuksia hoidon kannalta. Toki hoitajillekin on suotava tietynlainen työrauha, mutta sairaan lapsen vierellä valvova vanhempi ei vie niin paljoa tilaa kuin tässä nyt monet tuntuu väittävän. Sairaan lapsen vierellä oleva vanhempi istuu tai seisoo ja mahdollisesti silittelee ja laulelee lapselleen. On läsnä. Hoitajat huolehtivat sitten siitä parhaasta mahdollisesta lääketieteellisestä tehohoidosta.

Tässä adressissahan ei väheksytä hoitohenkilökunnan panosta millään tavalla, he tekevät arvokasta ja hienoa työtä. Hoitaja ei voi kuitenkaan korvata pienen lapsen omaa vanhempaa ja hänen vanhemmanrakkauttaan koskaan.

Voimia Annin ja pienen Juho-vauvan vanhemmille sekä kaikille lapsensa menettäneille.