LASTEN OIKEUS VANHEMPIINSA TEHOHOIDOSSA

/ #117 Vieras # 101: Sinulla ei taida olla omaa lasta ao. teholla

23.05.2012 22:37

#101: -

Oma lapseni on ollut teholla 8 kertaa ja minun on vaikea tunnistaa sinun määritelmiäsi joustavuudesta ja "melkein koko päivän kestävistä vierailuajoista". Esim. yöllä ei saa ao. teholla olla enää ollenkaan. Vielä vanhalla teholla sai olla. Ja teet tyhjäksi nämä määrittelemäsi "koko päivän kestävät vierailuajat" , kun myöhemmin kuvailet, miten vanhempien pitää poistua paikalta kun NAAPURILLE tehdään jotain! Mikään ei ole raastavampaa vanhemmalle, kuin istua tyhjän panttina vanhempainhuoneessa, joskus lähes koko päivän (olen tämän kokenut monta kertaa!), kun et pääse ikävöivän lapsesi luo lainkaan!

Myöskään vanhemmille -ei ainakaan minulle- ole soitettu kun tilanne muuttuu. Itseasiassa ao. teho on erityislasten piireissä tunnettu nimenomaan siitä, että VANHEMMILLE EI SOITETA, ei oikeastaan koskaan. Ainoastaan silloin, kun lapsi on tekemässä vuorenvarmasti kuolemaa mutta muuten ei. Kirurgi ei soita esim. avosydänleikkauksen jälkeen miten leikkaus meni tms. On aivan järkyttävää, kun vanhemmat, toisinaan 12 tuntiakin kestävän leikkauksen aikana soittavat ja soittavat teholle ja sanotaan, että leikkaus on kesken. Vanhempien ei tarvitsisi tällaisia tuskaisia soittoja tehdä, jos tehon käytäntö olisi se - ja siihen käytäntöön voisi vielä luottaa -, että sieltä soitetaan heti kun leikkaus on ohi.

Saattohoitohuoneesta en myöskään ole kuullut. Se on luultavasti tässä uudessä tehokiinteistössä sitten.

"Kuvitelkaa tilanne, että NAAPURIsängyn lasta elvytetään ja ... muut tuijottavat kiinnostuneina..." Karmeaa tekstiä sinulta, sanon suoraan. Kun oma lapsi tekee kuolemaa tai on kriittisessä tilassa, kuten teholla monesti ollaan, ei siinä kiinnosta naapurit. Ja tilanne on suorastaan lainvastainen: tehopotilaalla pitää olla OMA HUONE (sen sanovat eurooppalaiset suositukset)! Silloin ei tarvitse omaisten lähteä pois oman lapsen luota oikeastaan missään tilanteessa.

Mielestäni sinun kommenttisi sisällöstä paistaa se viisaus, jonka vain täydellinen tietämättömyys ja varsinkin oman kokemuksen puute voi antaa. Jos olet ao. tehon henkilökuntaa, ole hyvä ja täydennyskouluta itseäsi aiheesta hoitotiede, alaosasto: erityislasten vanhempien arki. Kiitos. Ja kaikkea hyvää sinulle.