Seis Raahen kultakaivos

/ #35 Re: Re: Re: Adressilla väärä kohde

25.05.2012 17:52

#34: - Re: Re: Adressilla väärä kohde

Kovasti on epätietoisuutta oikein lupapereita lukeneella kaivoksen puolustajalla : )

>Voitko kertoa tarkemmin, mitä mainitsemasi harhaanjohtavat ja virheelliset tiedot ovat ?

>Arseenista Ympäristöluvassa todetaan:

>kaivoksen vesiin johdettavien päästöjen laatu  " kok-As  mg/l kesä 0,07  talvi 0,20  tulva 0,28"

Nuo luvut ovat alkuperäisestä luvasta, jossa puhutaan meriputkesta.

Kuitenkin kaivos ilmoittaa muutoslupahakemuksessaan
Tuoreenmaanojaan Laiva- kaivoksen ympäristöluvan
muutoshakemus 20.3.2012 (lisätietoja antavat johtajat Söderholm ja Koskela)

sivu 22

Taulukko 8. Pintavalutuskentälle johdettavan veden laatu (keskimääräinen)
Määritys Yksikkö  Kevät Kesä Syksy

Arseeni, As mg/l   0,03 0,03 0,03

Olisi todella hyvä, jos kaivoksen edustaja voisi omalla nimellään kertoa mistä nämä,
jopa kymmenkertaiset erot saman jäteveden suhteen johtuvat.

On myös huomattava, että esitetyt luvut ylittävät myönnetyn väliaikaisen luvan normin 0.1 mg /litra, joka myös on huolestuttavaa.

On myös erikoista, että saman taulukon lukuja on korjailtu ylöspäin varsinaisen luvan sivulla 19.
Arseeni kaksinkertaiseksi, kuparia nostettu merkittävästi, ja kokonaissyanidi jopa moninkertaiseksi.

On ilmeistä sekä alkuperäisen hakemuksen, että kaivoksen seurantamittausten perusteella, että alkuperäiset muutoslupahakemuksen luvut olivat hyvin virheellisiä.

>Uraani todellakin puuttuu lupatiedoista. Raahen Seudun viimeisimmän uutisen mukaan kaivoksen vesien uraanipitoisuus >on noin puolet talousvedelle suositellusta enimmäisarvosta.

Kaivos varmaan suosittelee 100 mikrogrammaa uraania litrassa. Se on mahdollisesti saastuneissa kaivossa enimmäisarvo, yleensä sellaisten kaivojen omistajat puhdistavat vetensä. Kuitenkin säteilyturvakeskus kertoo, että uraanin kemialliseen myrkyllisyyteen perustuva talousveden raja on WHOlla ollut 2 mikrogrammaa ja on nyt 15 mikrogrammaa. Tämäkään ei ole ympäristölaatunormi jätevedelle.

Kun puhutaan saastuttamisesta ja vesistöihin laskemisesta, on myös huomattava, että pohjavesiin ei saa laskea raskasmetalleja tai muita myrkkyjä. Pintavesiin myrkkyjä laskettaessa niiden päätyminen pohjavesiin on erityisesti huomioitava.

Ympäristönormeja ei laiteta sen mukaan mikä on ihmisen äärimmäinen sietokyky, vaan sen mukaan miten eliöyhteisö säilyy hengissä. Ihminen ei elä kaivovedessä, mutta kalat ja niiden eliöyhteisö elää luonnonvesissä.

Yleisenä kommenttina on aika järkyttävää, miten huonosti pitkään kaivosalalla ja viranomaisenakin työskennelleet henkilöt ymmärtävät tai haluavat ymmärtää ekologiaa ja ympäristölainsäädäntöä. Esimerkiksi viitaten Talvivaaran Pekka Perään tai Nordic Mines yhtiön Krister Söderholmin julkisuudessa esittämiin kommentteihin.

Kaivoksen edustaja voisi myös kertoa, miten uraanin esiintyminen alkuparäisessä lupavaiheessa määritettiin esimerkiksi kaivosprosessissa tai jätteestä liukenevana aineena.