SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

/ #231

28.05.2012 14:05

#3: Lauri Oikarinen -

On toki aivan loistava idea säätää suojelulakeja koko EU:n alueelle, kun oma piha on turvattu ja sudet tapettu jo aikaa sitten. Näinhän se omaan nenään tuijottava EU-päättäjä on tämänkin asian miettinyt.

Meillä asia on kyllä ihan toinen ja sudet eivät todellakaan kuulu pihapiiriin! Suomessa on kuitenkin paljon muutakin kuin sitä kaupunkien betonilähiötä, joissa elävillä ei luonnon kanssa ole muutenkaan enää oikeasti mitään tekemistä. On aivan eri asia asua keskellä metsää (kuin käydä kerran viikossa marjassa tms) alueella, josta 40 km etäisyydellä on tavattu susia pihapiirissä. Peuroja ja hirviä näkyy viikottain. Minua ei juurikaan lämmitä tilasto, että onko susi käynyt lasten kimppuun vielä, koska on ihan selvää että ennen pitkää käy, jos häirikköyksilöitä ei voi saman tien karsia, kun ne ilmaantuvat pihapiiriin. Jos tuo karsinta tapahtuu vasta pitkän ajan päästä, sen opettava vaikutus on todennäköisesti nolla!!!