Kannabis lailliseksi

Grani

/ #239 Entäpä

02.07.2007 11:01

sitten, kun se on laillista ja avoimesti saatavilla - ikärajan ollessa 18/20/22/+? Ei ole käynyt mielessä, että nuoriso siirtyy tupakoinnista pilvenpoltteluun? 14-15- vuotiaiden joukkiossa on kuitenkin aina se yksi kaksi vanhemman näköistä nuorta, jotka saavat sitä ostettuakin - kuten tupakkaakin. Väärennetyt/varastetut/lainatut paperit helpottavat myös sen hankkimista. Ja jollei näilläkään vielä onnistu onhan niitä muutamia hörhöjä myyjiä, jotka eivät lainkaan välitä edes kysyä, vaikka ostaja olisi Selvästi alaikäinen. Ottaen huomioon, että alaikäiset hankkivat sitä jo nyt, miten käy sitten? Koittakaapa estää...

Siitä seuraa koulujen tupakkataukojen muuttuminen hampputauoiksi. Kyllä, nuoret käyvät tupakoimassa välitunneilla, joten mikseivät he vetäisi kannabistakin? Tosin kannabishöyryt vetävät nuoren niin veltoksi ja välinpitämättömäksi opiskelua kohtaan, että puolet luokasta kikattelee omiaan ja opetus kaikuu kuuroille korville. Tuskin on keskittyminen ja motivaatio kovinkaan suuri tuossa tilassa.

"Mitä isommat edellä, sitä pienet perässä". "Se on OK, koska faijakin vetää aina." - nuoren silmissä "kerran viikossa, vaikkapa keskiviikko-saunan jälkeen" = "aina". Tähän ei auta selitys: "Nuorille pitää vain selventää, että kyseistä päihdettä ei tulisi käyttää ennen kuin on täysi-ikäinen ja jos käyttää alaikäisenä, muistaa käyttää vain silloin, kun ei ole koulua." Ja tuohan on todistettavasti auttanut jo muihin päihteisiin, vai?

Lääketarkoituksessa kyllä, tiukasti reseptillä - tiukemmin kuin mikään muu, mutta ei sitten missään muussa muodossa. Ainakaan ennen kuin on Todella saatu selville, mitä se aiheuttaa, jos aiheuttaa mitään. Kaikki tämänhetkiset tutkimukset ovat "jossittelua".

Entäpä vapaa-ajan harrasteet? Pilvipäissään rinteeseen/jalkapallo-kentälle/jne? Nuoriso on jo muutenkin nykyään niin pullamössöä, huonokuntoista ja liikalihavaa - sekä tyhmää. Koulujen sisäänpääsypisteitä on jouduttu laskemaan, kun ei ole tullut tarpeeksi opiskelijoita.

Mutta näinhän se usein on: Edesvastuuttomat aikuiset ihmiset ajattelevat liian harvoin jälkikasvuansa, opettavat heitä huonoille tavoilla ja syyttävät heitä tempuistansa ja tempauksistansa jälkikäteen. Todella loistava esimerkki, vanhemmat! Jatketaan "isänmaan toivojemme" kouluttamista ja opastamista näin, niin varmasti saamme maamme sorrettua perikatoon!