VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

/ #3889 Re: Re: Re: Re: Re: Maalaisjärjen pötypuhetta

30.05.2012 19:05

#3883: Maalaisjärki - Re: Re: Re: Re: Maalaisjärjen pötypuhetta

"Maalaisjärkeen" ei taida upota, että kun hänen koiransa ovat hänen silmissään koko ajan (ja hän ei itse tästä syystä koe uhkaa niiden menettämisestä suden suuhun) niin omistajastaan jopa kilometrien päässä - laillisesti - olevat metsästyskoirat ovat täysin eri asemassa: niiden uhka tulla syödyksi susialueella on erittäin ilmeinen.

Onkin perusteetonta ja helppoa isottelua  todeta omasta tilanteestaan, että jos "jos kohtaaminen suden kanssa päätyy koiran hengen menoon" kun itse on koko ajan niitä päivällä vieressä vahtimassa, ja kaikki evidenssi on olemassa, että ne eivät noissa olosuhteissa tule syödyiksi - vaistotessaan vaaran ja pysyessään jalkojesi juuressa - niin koko uhka on sinun tapauksessasi teoreettinen (ja niin muodoin joutavaa p-skan jauhamista - mustaa valkeaksi - suhteessa siihen, mikä on tämän adressin tarkoitus metsästyskoirien turvallisuuden parantamiseksi).

On selvää, että nimimerkkisi  on harhaanjohtava, koska juuri maalaisjärkeä sinulta puuttuu, kun et ymmärrä itsestään selvää asiaa, ja vertaat täysin vertailukelvottomia asioita keskenään ja teet niistä johtopäätöksen, että uhkaa koirille ei olisi olemassa susialueillakaan kuten väität (omilla koirillasi maalaisjärki on sen sijaan tallella, kun ne ymmärtävät pelätä toisin kuin isäntänsä tai emäntänsä).  Sanon siis vielä selvyyden vuoksi, että oma kokemuksesi ei ole kurantti vertailupohja eikä muodosta tämän adressin tarkoittamassa asiassa minkäänlaista todistusvoimaa.

En tiedä mitä referointia tuo viimeinen kappaleesi on, susihan ei ole mikään muu kuin luojan luoman luonnon osa (personoimatta sitä sen paremmin hyvänä (!!!) kuin pahanakaan), mutta sen ei kuulu pyöriä päivittäisessä elinpiirissäni uhkaamassa perhettäni eikä eläimiäni kadotettuaan luontaisen  pelkonsa elinpiiriäni kohtaan.

Kysyisin vielä, että nähtyäsi suden pihassa, lähditkö koiriesi kanssa portailta kauemmaskin ja miten koirasi käyttäytyivät tämän jälkeen jalkojesi juuressa, pystyitkö esteettä kävelemään sinänsä erittäin järkevästi käyttäytyneiden koiriesi liikkumistasi estämättä?  Onkin todettava, että koirasi ovat vielä vaistomaisesti maalaisjärkisiä, mutta omat vaistosi ovat kadonneet aikaa sitten ja toimintasi ja mielipiteesi voi luokitella "päin seiniä kategoriaan", jota luonnoton pihasusien suojelu muutoinkin on.   Käytkö useinkin mökilläsi, isovanhempienko paikka on vielä suvulla antamassa tuntumaa luonnonläheisyyteen - petraamista tuntuisi siinä suhteessa vielä riittävänkin.