Kannabis lailliseksi

Tapio Peltonen
Turku

/ #243 Mikä siinä laittomuudessa niin hyvää on?

02.07.2007 16:07

Laillisuusstatuksella ei ole tiettävästi ainakaan merkittävää vaikutusta käytön määrään. Ainoa mitä laittomuus aiheuttaa on se, että käyttö tapahtuu salassa, ja näin ollen ongelmatapauksiin on mahdotonta puuttua aikaisessa vaiheessa.

Kannabiksen käyttö on Suomessa rangaistavaa sattuman johdosta: Vuonna 1972 eduskunta äänesti asiasta ja äänten mentyä tasan asia ratkaistiin arvalla.

Nuuska on Suomessa laillista, eivätkä silti kaikki käytä nuuskaa. Tupakka on Suomessa laillista, ja tupakointi vähenee jatkuvasti. Nikotiini on addiktiopotentiaalin suhteen ihan eri planeetalta kuin THC, mutta silti nikotiinin käyttö vähenee, vaikka se ei olekaan laitonta. Laillisuus on antanut mahdollisuuden voimakkaaseen yhteiskunnalliseen sääntelyyn, laittomuuden oloissa tällainen ei onnistu, kuten muistetaan kieltolain ajalta.

Laillistaminen ja sääntely samaan tapaan kuin tupakkaa säännellään (tupakkaa saa muuten Suomessa vapaasti kasvattaa yksityiskäyttöön) olisi kaikkein vastuullisin ohjenuora kannabiksenkin kohdalla. Muiden nykyisin laittomien päihteiden kohdalla olisi todennäköisesti aiheellista laillistaa ne reseptilääkkeiksi ja määrätä niitä diagnosoiduille addikteille, jotta jakeluketju saataisiin pois rikollisten käsistä.

Huomautan muuten, että tähän yleisempään ongelmaan (ongelmien piilottelu, koska tiettyjen päihteiden käyttö on laitonta) esitetään ratkaisuksi rangaistavuuden poistamista adressissa, joka löytyy tältä sivustolta: