Pakkoruotsi pois

Grani

/ #89 Tässä

04.07.2007 14:49

"Vanhetessaan annan oman osani ranskan, espanjan sekä italian kielissä (MINKÄ/MITKÄ HYVÄNSÄ HHE NÄISTÄ EM. HALUAA VALITA) tai vaihtoehtoisesti saksan. Venäjää opetan myös ilomielin! Samalla pyrin luomaan heille fysiikan tajun ja erittäin laajat sosiaaliset taidot (kaiken heidän harrastuksissa mukana olemisen, ym. muassa)."

Eli heillä On vapaus valita, kuten järkevä ihminen sen tuosta oikein oivaltaa. ;)

Sitäpaitsi ihminen on yksinkertaisuuden hyvin helppo kasvattaa juuri tietynlaiseksi/haluamakseen - käyttämättä pakottamisen keinoja (mitä taasen toisarvoiset vanhemmat käyttävät nykyään repimällä hiuksista ja läpsimällä/hakkaamalla, jne.). "Syntyessään ihminen on kuin tyhjä kirja, kuollessaan hän on best-seller". Syntyessään hän ei omaa vielä niin vahvaa persoonaa, että se olisi vakiintunut häneen loppuelämäkseen. Ensin häneen vaikuttaa geeniperimä, tämän jälkeen ympäristövaikutteet (joihin juuri aion keskittyä), minkä jälkeen omat valinnat alkavat muokata hänen persoonaansa - perimän ja jatkuvien ympäristövaikutteiden kuitenkaan poistumatta tyystin vaikutustekijöistä. Vapaa tahto tulee hänelle antaa tietenkin, mutta selkeät ohjeet ja säännöt/rajat on oltava - eihän kukaan ole seppä syntyessään.

Yrittäminen on tärkeintä! Parempi yrittää kaikkensa lapsensa vuoksi, vaikkei hän täysin tai edes lainkaan vastaisi niihin omalla mieltymyksellään. Parempi se on kuin jättää yrittämättä lainkaan ilman minkäänlaista opastusta (mitä harmittavan usein näkee nykyajan vanhemmissa). Tässä tapauksessa yritän kaikkeni, että lapseni tulisi olemaan erittäin kiinnostunut kaiken uuden oppimisesta - muun muassa kielten, joista ensimmäismpinä ruotsin ja englannin niiden helppouden vuoksi. Hänelle tulen opettamaan elämän tosiasiat, kuten sen, ettei hänen tarvitse tulevaisuudessa ihmetellä, kun muut katsovat häntä halveksuen ja kateellisena siitä, että hän on saavuttanut jotain pienestä pitäen. Itse olen sen joutunut toteamaan, että kateus on kuolemansynneistä karuin, ja ettei vaatimattomuus kaunista.

Ruotsi pakolliseksi siitä nimenomaisesta syystä, että vanhemmat välittävät lapsistaan liian vähän antaen heille turhan paljon vapautta - eihän vastasyntynyt Voi tietää, mitä elämältään haluaa, kun ei tiedä vielä teini-ikäinenkään. Lapsi on Aina etusijalla - sen ikävä kyllä turhan harva käsittää.