Ei pakkorokotuslaille

Vieras

/ #163 Pakolliset rokotukset

07.12.2010 10:12

Jos olisi olemassa rokotuksia ilman haittavaikutuksia, kansalaiset ottaisivat rokotukset vapaaehtoisestikin. Pakollisuus olisi terveysterrorismia, jossa kansalaisia pakotettaisiin heidän terveytensä vaarantaviin toimiin. Terveysviranomaisten tapa vähätellä rokotusten haittavaikutuksia, myös vaikeita, on jo tähänkin mennessä saanut surullisen laajat mittasuhteet. Tähän vaikuttaa myös tutkimustraditiomme, tutkimuksissa käytettyjä tilastollisia menetelmiä käytetään suorastaan väärin. Kun esimerkiksi narkolepsiapotilailla on selkeä ajallinen yhteys rokotteen ja sairauden välillä, mutta tapausmäärä jää pieneksi, jo pelkkä tapausmäärän pienuus antaa tavanomaisilla tilastollisilla menetelmillä erittäin heikon yhteyden asioiden välille. Tästä sitten "päätellään", ettei yhteyttä ole, koska sitä ei voitu osoittaa. Kerron miten tulisi menetellä: tulee käyttää bayesiläistä estimointia, jossa selkeän ajallisen yhteyden perusteella annetaan vahvat priorit syys-seuraussuhteen olemassaololle, esimerkiksi 90 %, sen jälkeen voidaan tuoda muita malleja mukaan ja katsoa, selittääkö jokin muu tekijä tämän yhteyden pois. Kaiken lisäksi, jos pandemia puhkeaa, tarjolle tulee nopeasti keskeneräisesti tutkittuja rokotteita, kuten sikainfluenssatapauksessakin kävi, kuulin itse THL:n asiantuntijan toteavan tämän sikainluenssarokotteesta: "Erityisryhmille kuten lapsille ja raskaanaoleville ei ole tehty rokotteesta minkäänlaisia testejä". Rahavirrat houkuttavat valmistajia, ja terveysviranomaiset ovat valmiita riskeihinkin, kuten nähtiin. Lisäksi yleisesti ottaen rokotetutkimukset antavat liian positiivisen kuvan rokotteiden tehosta, sillä nimenomaan riskiryhmään kuuluvien joukossa rokotteisiin osallistumattomuus on huomattavasti keskimääräistä alhaisempaa.