Ei pakkorokotuslaille

En ottanut rokotetta enkä antanut lasten ottaa
Vieras

/ #216

09.12.2010 08:06

THL:n toiminta sikainfluenssarokotuksiin liittyen, erityisesti rokotteen valintaprosessi (ilman tarjouskilpailua ja kuuntelematta WHO:n suosituksia koskien lasten rokotteen valintaa) ja painostus rokotteen ottamiseksi oli tuomittavaa. THL oli voimakkaasti median kanssa luomassa yleistä hysteriaa koskien sikainfluenssaepidemian oletettua vaarallisuutta. Tutkimusten mukaan influenssarokotteista ei ole hyötyä perusterveille ihmisille. Sikainfluenssan mortaliteetti oli tavallista kausi-influenssaa alhaisempi. Tämä oli nähtävissä jo hyvissä ajoin Yhdysvalloissa. Suomesta ei löytynyt tilanteessa kuin muutama harva lääkäri, jolla oli asiantuntemusta ja kokemusta kertoa todellinen tilanne ja kehottaa olla ottamatta turhaa rokotetta.
Käytettävää rokotetta ei oltu tutkittu etukäteen ja jälkeenpäin ilmenneet narkolepsiatapaukset saattavat olla vain jäävuoren huippu mahdollisista haittavaikutuksista.