Hollannin pedofiilipuolueen kieltäminen

Kalle Laukkanen

/ #64

19.07.2007 22:58

Tarkistin huvikseni ihan wikipediasta (saa väittää vastaan jos on esittää parempia lähteitä) pari termiä joita tässä adressissa jotkut ovat käyttäneet suorastaan aseina. Ensinnäkin "sairaus". Wikipedia määrittelee sairaudeksi sellaisen psyykkisen tai fyysisen toiminnan poikkeavuden joka aiheuttaa harmia joko henkilölle itselleen tai tämän ympäristölle. Tässä tapauksessa pedofilia lankeaa sairaudeksi. Mutta. Pedofiliahan voi tarkoittaa myös pelkkää epänormaalia kiinnostusta nuorempia ihmisiä kohtaan. Pedofilia laskettaisiin sairaudeksi vain silloin kun sitä harrastaisi käytännössä. Sitten toinen termi: perverssi. Sana perversio on ilmeisesti korvattu (tai ainakin yritetään korvata) sanalla parafilia joka tarkoittaa epänormaalia seksuaalista kiinnostuksen kohdetta (ja jostain syystä lasketaan sairaudeksi). Epänormaaliksi taas lasketaan vaikka miten moni asia; normaalia on ilmeisesti sitten vain kiinnostusta samanikäiseen vastakkaisen sukupuolen edustajaan, kaikki muu on "sairasta". Nyt joku saa kertoa minulle että mitä pahaa loppujenlopuksi seuraa "sairaudesta" josta ei ole mitään haittaa kenellekään, niin jätän tämän tähän. Toki on niitä jotka vievät perversionsa käytäntöön, mutta senkö perusteella kaikki "perverssit" ovat pahoja? (tuota sanaa on käytetty selvästi tuossa mielessä).

Joskus paljon nuorempana (varmasti monta kuukautta sitten!) allekirjoitin tämän adressin. Mutta tämän vuoden aikana olen oppinut ajattelemaan omilla aivoillani. Tosin puolue on mielestäni vieläkin hiukan kyseenalainen, joten kun pääsin vauhtiin niin potkitaan sitten ihan joka suuntaan:

12-vuotias ei tosiaan välttämättä ole seksuaalisesti valmis ja ei välttämättä osaa päättää asioistaan itse (tämä on yleisenä logiikkana aika monessa asiassa lakisääteisesti), ja koska Hollannissa on vielä joitain merkkejä holhouskulttuurista niin samaan logiikkaan kuuluu että lakisääteisesti suojellaan ja "holhotaan" ihmisiä. Ja yksi epäkohta tuossa: 12-vuotiaat ja alle eivät saa itse äänestää omasta turvastaan koska he "eivät ole valmiita päättämään tärkeistä asioista" mutta he sitten ilmeisesti ovat kykeneviä päättämään omasta seksuaalisesta toiminnastaan? Tosin on vähän absurdia antaa ihmisten äänestää itsestään että mitä he saavat päättää, joten unohtakaa tuo äskeinen (jopa sillä uhalla että teen itseni kanssa riitelyllä itsestäni naurunalaisen ja epäuskottavan en pyyhi tekstiä pois).

Eläimiin sekaantumisen laillistaminen taas vaatisi logiikkaa että ihminen on ainoa tunteva ja ajatteleva olento ja kaikki muut ovat maailmassa ihmistä varten. Eläimeltä on hankala kysyä halukkuutta seksuaaliseen kanssakäymiseen. Ja yleinen kanta taitaa kuitenkin olla että eläinrääkkäys on kiellettyä. Periaatteessa tuo voitaisiin sellaiseksi lukea.

Ei se tietenkään meidän asiamme ole mitä hollantilaiset tekevät mutta adressit.comin vaikutus on muutenkin niin mitättömän pieni että itse käsittäisin tämän lähinnä yksipuolisena galluppina johon on yhdistetty foorumi. Ja tokihan me saamme olla mitä mieltä tahansa. Kuten tämän adressin vastustajat ovat sanoneet: tuskin pedofiilipuolue saa mitään lakeja läpi. No, tuskin tämä adressi saa mitään aikaiseksi, että ne jotka eivät muuten perustelleet kommenttiaan kompastuvat kyllä ihan omaan lauseeseensa.

Mutta kuten sanoin, toki hollantilaiset saavat olla mitä mieltä tahansa. Vai saavatko? (muutan mielipidettäni joka lauseen jälkeen, siksi teksti on vähän puokkoilevaa. Pahoitteluni.) Kuvitelkaapa (absurdi) tilanne (joka ei ikinä tule toteutumaan toivottavasti) että vaikkapa nyt Hollannissa lyötäisiin läpi laki että kaikki eläkeikäiset ja työkyvyttömät ihmiset tapettaisiin (kuluttamasta valtion resursseja turhaan). Asia olisi demokraattisesti valittu, eläkeläiset olisivat ehkä vähän nurisseet mutta vähemmistönä eivät olisi vaikuttaneet mitään. Olisiko tämä tässä tapauksessa vain "Hollannin asia johon meidän ei pidä sekaantua"? En usko että kovin moni valtio tätä hyvällä katsoisi. En sitten tiedä että tekisikö kukaan käytännössä mitään. Loppujenlopuksi, sehän ON Hollannin asia. Mutta joku radikaali valtio saattaisi leikkiä poliisia tässä kohtaa. Tosin se ei luultavasti olisi Suomi, mutta ainakin aika varmasti monesta maasta ihmiset lähettelisivät adresseja kyseiseen valtioon.

Mutta loppumielipiteenä sanon, että joko demokratia on julistettava toimimattomaksi tai kaikkien on saatava asettaa millainen puolue tahansa ehdolle. Ei se oikein käy että mielipiteenvapaus ja demokratia ovat, mutta vain niin kauan kunhan mielipiteet ovat oikeita ja kansa valitsee niinkuin päättäjät haluavat.

Ja lopuksi haluan vielä verrata tätä adressia adressiin joka pyrkii laillistamaan kannabiksen. Yhtäläisyys löytyy kommenteista. Molemmissa toisen osapuolen kommentit sisältävät voimakkaita tunteita ja sitä yleistä voimassaolevaa moraalia, täysin perustelematta, toinen puoli argumentoi kiitettävän hyvin ja tarkkaan (tässä adressissa tosin adressin puolustajista jotkut perustelivat ihan hyvin). Mutta eiköhän siinä ollut tarpeeksi, kukaan ei kuitenkaan jaksa lukea tätä viestiä saati vastata siihen, ainakaan ennen kuin olen unohtanut että olen kirjoittanut koko viestiä.