Pakkoruotsi pois

/ #90 Finnar/Svenskar

20.07.2007 11:48

Hej på er!

Eftersom ni verkar vara så enormt insatta i de här språkdiskussionerna här.
Så utgår jag ifrån att ni förstår vad jag skriver, för i annat fall jag skall man vara bosatt någonstans i urskogen och inte kommentera sådana saker på dylika sidor.

Jag har tvåspråkiga kompisar fast hur många, de talar svenska med mig. Men likväl har jag finskspråkiga kompisar och då talar jag finska. Men sedan finns det de personer som inte kan tolerera att det talas svenska i deras umgänge fast man inte ens tilltalar ifrågavarande personer. Beror sedan detta på att ni finsktalande lider av såpass dåligt självförtroende att ni tror att så fort ni inte förstår så talas det skit om er eller?

Jag arbetar själv inom kundebetjäning, betjänar kunder på deras eget språk precis som det är meningen. Men när man själv kommer med sina kompisar/familj och talar svenska sinsemellan till en reception. Så kan jag garantera att personen som betjänar hört att man talar svenska, likväl startar den betjäningen på finska. Till och med i Prisma var de alla har sina språkflaggor så snyggt uppradade, nåja vem vill inte ha lönetillägg. Men den STORA poängen i det här är att hur skulle det vara i en omsvängd situation, ju varje finne sku minst sagt explodera!

Så kom inte längre och påstå här nu lider av någon "pakkoruotsi". Det är någonting era fördäder och släktingar har bankat in i huvudet på er. Vi finlandsvenskar är det som knaprar in på vårt språk för er skull. Vi lämnar vårt eget språk på sidan om för att betjäna er så ni förstår och är nöjda.
Likväl kommer ni in här på forumet med den ena huvudlösa kommentaren efter den andra. För att ni typ 3 gånger i livet har hamnat höra svenska i samma buss ni åkat.

Att vi sedan talar finska till er och inte börjar med svenska är att vi redan länge lagt märke till att ni inte behärskar svenskan. Det är ingen ide att tala till tomma väggar. Den "virkmiesruotsi" som ni har, ja jag vet inte om man skall skratta eller gråta. Kravnivån är såpass låg att den inte räcker till om ni skall gå till butiken och köpa mjölk. Jämför vi vårt lilla språkprov i finska som är obligatoriskt i många skolor åtminstone på högskolenivå så är det någonting helt annat. Jag kan sätta huvudet på pant att av de 100% som klarat virkamiesruotsi, så skulle inte ens 15% klara ett motsvarande lilla språkprovet på svenska. Nog talat om detta alla fattar vi pointen i detta.

Jimmy