VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

/ #4498 Re: Numerot mainitsematta

02.08.2012 14:31

#6: - Numerot mainitsematta

Täysin samaa mieltä. On lehtiä, jotka ylläpitävät perusteetonta susivihaa ja jopa kertoilevat valheita, kuten pantasusi Aulin ampumisessa. Muka koira!! Susi on laumaeläin ja riistan metsästystä johtaa Alfa- naaras. Kun se ammutaan jäävät susiperheen nuoret harhailemaan ja voivat ilmestyä yksinäisinä asutuksen lähelle.

Sudet ovat hyvin arkoja ja väistävät ihmistä. Niitä on vaikea kohdata metsässä kävellen. Yksikään ulkomailta tullut marjojen poimija ei ole sutta tai karhua nähnyt ja heitä on sentään Suomen metsissä tuhatmäärin. Suomalaiset marjastajatkaan eivät petoja pelkää, kun pitää aamuyöstä hillasoille ehtiä ennen muita.

Muualla Euroopassa on enemmän susia kuin meillä. Siellä käytetään myös isoja koiria lampaiden ja muun karjan vartijoina. Tiheästi asutussa Etelä-Italiassa kuulin yöllä suden ulvontaa vuorilta ja luulin niitä koiriksi. Italialaiset naureskelivat ja sanoivat, ettenkö tunne suden ulvontaa. Että sellainen suomalainen!