EI tuulivoimaloita Kaskisiin

/ #12 Re: Re: Re: O9ma lehmä ojassa

17.08.2012 00:55

#11: - Re: Re: O9ma lehmä ojassa

Ensin alkuun KIITOKSET ihmisille, jotka ovat ajatelleet ja osallistuneet adressiin ja jakaneet siitä tietoa eteenpäin. Jotkut ovat ajattelun jälkeen varmasti myös jättäneet osallistumatta. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, ja syynsä siihen. Osalla ei ole vielä mielipidettä, tai uskallusta antaa sitä julki. Joitakuita asia ei hetkauta mihinkään, tapahtu mitä tapahtu, kaikki on sitte kato jees...sekin heille suotakoon. Kaskisten tuulivoimasuunnitelmat on kuitenkin osaksi tämän kautta saatettu asukkaiden ja mökkiläisten tietoon, kaikki varmastikkaan eivät vielä ole saaneet tietoa asioista, mutta tämä jatkuu. 134 nimeä tähän mennessä (16.8.-12 Adressi julkaistu 1.8.-12), Kaskisen kokoisessa paikassa, nettiadressiin, josta tieto ei ole millään saavuttanut koko kuntaa ja kaikkia mökkiläisiä, on nähdäkseni jo aika selvä viesti ihmisiltä niille, jotka asioista päättävät. Kuntalaisten ja yleensäkään kenenkään jota asia koskee, yli ei saa kävellä pienimmissäkään asioissa, ja nyt on kyseessä iso asia.

Luovutan adressin Kaskisten kaupunginjohtajalle ja Kaskisten tuulivoima Oy:lle 17.8.2012 alkuillasta, jos ottavat minut vastaan. Jos ajankohta ei heille sovi, minulle sopii toinenkin päivä. Mutta Adressin keräys ei siihen lopu, adressia pidetään auki tämän jälkeenkin ja se tullaan luovuttamaan myöhemmin myös Kaskisten kaupungin hallitukselle ja valtuustolle. Ja kunnallisvaalien jälkeen myös näiden seuraajille. Joten tämä jatkuu. Ja työ tämän eteen, toivon että kaikki pysyvät mukana tässä yhteisessä asiassa. Tämä saa toimia myös vapaana mielipiteen ilmaisufoorumina ja paikkana jossa voidaan jakaa tietoa. Kommentteja en rupea poistamaan, olivatpa ne puolesta tai vastaan, kunhan pysytään totuudessa ja hyvän käytöksen sisällä. Sana on vapaa, kommentoida saa.

Erosin tämän kuun alussa Kaskisten perussuomalaisten paikallisyhdistyksen hallituksesta ja jäsenyydestä, enkä ole enää käytettävissä ko. puolueen kunnallisvaaliehdokkaana (enkä lähde muidenkaan kelkkaan), syitä tässä en rupea erittelemään, osa Kaskislaisista tietää ne jo. Luettuani lehden, jonka sain tänään käsiini, Pohjalainen 15.8.-12, jossa oli paljon tuulivoima-asiaa, silmään pisti kansanedustaja Teuvo Hakkaraisen (PS.) lausunnot, "lepakoilla ja oravilla ei ole mitään merkitystä tälläisessä asiassa" Teuvo pistäis oravat silppurin läpi. Kansanedustajan suusta, jopa Hakkaraisen, tämä meni jo niin paljon yli, että tulen eroamaan myös Perussuomalaisesta puolueesta. Kyllä luonto-arvot tulee ottaa hyvin painokkaasti huomioon kaikissa isoissa rakennushankkeissa mukaanlukien tuulivoima. Rahalla ei voi ostaa takaisin jo tuhottua luontoa. Asiat tärkeysjärjestykseen. Lukekaa lehti, jos saatte käsiinne, löytynee myös netistä.

Kaskisten Tuulivoima Oy:n Jaakko Leppinen kirjoitti keskiviikon (15.8.-12) Suupohjan Sanomissa "lähetettyjä" palstalla tuulivoimasta. Lukekaa kirjoitus. Arvostan rehellisyyttä. Kirjoitti suoraan muun muassa "Loppujen lopuksi kyseessä on arvojen asettamisesta oman näköiseen järjestykseen,..."  Ja että tulisi työllistämään 2 paikallista huoltomiestä. Ja että "tämä hanke ei pelasta Kaskista, mutta luo mahdollisuuden hyödyntää tuulta paikallisena luonnonvarana." Lukekaa itse lehdestä koko stoori, löytyy myös netistä lehtiartikkeli. En kuitenkaan hyväksy valheita, sijoitus ympäristön kannalta paras ja että riistanhoidon mahdollisuudet paranevat uusien kulkuyhteyksien myötä. Täyttä valehtelua! Riistanhoitotyöt, eli riistan elinolosuhteiden parantaminen, ruokinta kovina talvina ja vahinkoeläinten määrän säätely (supikora,kettu ym.) ei teitä kaipaa. Metsästysseura Silva ry. / Jaktföreningen Silva rf. on perustettu 1941. Eikä tiestöä olla ikinä tarvittu riistanhoitoon, niin pieni saari että sen pystyy kyllä käveleen aika nopeasti läpi, vaikka talvella porkkanalaatikkoa peuroille kantaen. Kirjoitukseen viitaten voin myös kommentoida suunnitelmia sataman suhteen. Hienoa olisi, jos Kaskisten satamasta saataisiin tuulivoimaloiden osien kuljetuksen keskus muille alueille, mutta se ei mitenkään edellytä sitä että Kaskisissa oli tuulivoimaloita. Kirjoittaa myös että tuulivoimaloita ei olla sijoitettu kustannustehoikkaampiin paikkoihin. Tästä olen samaa mieltä. Tuulivoimaloiden paras sijoituspaikka on kyllä rannikolla, mutta 5-10 kilometriä sisämaahan päin, jossa tuuli on vakaampaa ja tasaisempaa. Liian kovalla tuulella ne joudutaan pysäyttämään, ja puuskat aiheuttavat ongelmia.

En ole tuulivoimaa vastaan, mutta se on sijoituskysymys, Kaskinen saarineen väärä paikka. Vaikka asiaa katsoisi miltä kantilta. Haitat luonnolle ja ihmisille ovat hyötyjä suuremmat. On eri asia sijoittaa tuulivoimaloita saarimuodostelmalle, jossa maapinta-alaa pirstaleina noin 1000 hehtaaria, rajoittuneessa tilassa, kuin hieman sisämaahan päin jossa on tilaa enemmän ja jossa ei asukkaita ja kesämökkiläisiä eikä niin mittavaa kuormitusta lintujen muuttoreitin välittömässä läheisyydessä, muistaen merikotkat. Kustannustehokkuuskin olisi varmasti eri luokkaa, jonka varmasti jokainen hommansa osaava liikemieskin osaisi heti laskea.

Uusiutuvan energian tuotanto sinänsä on hyvä asia, kun se sijoitetaan oikein. Nythän Pohjanmaan ja Pohjois-pohjanmaan alueelle on kaavoitettu enemmän tuulivoimaa kuin mitä tarve rakentaa koko Suomeen. Mistä tämä johtuu? Suomi on sitoutunut ilmastosopimuksiin, jotka edellyttävät että 37% energiasta tuotetaan uusiutuvalla energialla, ja kun ydinvoimaa rakennetaan lisää (OL3) Eurajoen kupeeseen, niin tuulivoimaa pitää rakentaa lisää jotta tuohon uusiutuvan energian tavoitteeseen päästään ja tasapaino säilyy, tarvittiin sitä sähköä tai ei. Toinen asia on raha, 2015 asti maksetaan korotettua syöttötariffia, tukea tuulivoiman tuottajalle jokaisesta kilowatista minkä puskee valtakunnanverkkoon, tämän jälkeenkin tukea maksetaan muistaakseni 12 vuotta, korjatkoon joku jos paremmin tietää, mutta tämän takia tuulivoimayrittäjillä on kiire runnoo voimalat tuotantoon, mitä aiemmin sen enemmän tukia. Sillä ilman valtion tukea ei saada sitä "halpaa" sähköä, josta kuitenkin meitä muistetaan verottajan taholta, koko Suomea. Tämän takia koko Suomessa tullaan nyt tekemään hätiköityjä ja kiireellä pystyyn pukattuja tuulivoimapuistoja, mihin vaan niitä saadaan pukattua, ja myöhemmin kaduttaa. Toivon että Kaskisista löytyy harkinta kykyä. Eikä tehdä hätiköityjä päätöksiä ja suuria uhrauksia. Paikallinen, ainutlaatuinen ja herkästi haavoittuva luonto etusijalle.

Ottakaa asioista selvää, ja miettikää.

Kai Ylikoski

Kaskinen