YLE: peru virheellinen lausuntosi hampusta!

Tuomas Leppiaho

/ #3 Ja mitä tämä tarkoittaa

29.08.2012 14:20

Tämä adressi jos mikä on yksi turhimmista adressit.com-sivuston adresseista. Sanalla "hamppu" tarkoitetaan suomen kielessä hamppukuitua, tekstiilikuitua jota on ennen käytetty tekstiilituotteissa, kun taas sanalla kannabis tarkoitataan Cannabis sativasta - eli tutummin kannabiksesta - saatavaa, mitä useimminkin poltettavaa huumetta. Tästä johtuen sanojen "hamppu" ja "kannabis" välillä tehdään ero, harvemmin kukaan on varmaankaan kääräissyt hamppukankaasta itselleen jointtia ja pössytellyt sitä? Pointti "Suomen valtio Amerikan edustajana" on siis joko tahattomasti väärä, tai yleensä ja kuten tässäkin tapauksessa epäilen, tahallinen provokaatio jolla herätellään ihmisen luontaiset kyvyt etsiskellä salaliittoteorioita sieltä missä niitä ei ole.

Kannabisjohdanteinen (tai kuten ilmeisesti adressin aloittaja tahtoo ilmaista - synteettinen kannabisvalmiste) lääke, jonka laillistamista Suomessa ollaan paraikaa miettimässä on Sativex, on tetrahydrokannabiolia, eli täysin samaa ainetta joka aiheuttaa kannabiksen käytössä huumaavan tunteen. Tälläinen puhtaampi tetrahydrokannabiolituote on vähemmän haitallinen kuin luontainen kannabis, johtuen siitä että normaalisti kannabistuotteet eivät ole puhtaita - ne sisältäbät paljon raskasmetalleja, ympäristömyrkkyjä sekä monia muita erilaisia "vähemmän mukavia" kylkiäisiä joilla voi olla lääkinnässä ties mitä erikoisia sivuvaikutuksia, jotka voivat olla jopa haitallisia, elleivät jopa vaarallisiakin. Mikäli tetrahydrokannabiolimäärä ylittää sallitut rajat (joita en nyt tähän hätään löytänyt), se mielletään huumeeksi. Kuitenkin Sativex-valmiste jopa alittaa nämä rajat, jolloin sitä voidaan käyttää lääkkeenä.

Tutkimukset, joissa on todistettu kannabiksen lääkinnälliset mahdollisuudet, ei ole ilmeisesti koskaan tai on harvoin käytetty itse kannabista. Tutkimukset on suoritettu käyttämällä kannabiksen vaikuttavaa ainesosaa eli edellämainittua tetrahydrokannabiolia. Tämä johtuu siitä, että tutkimukset poltettavalla lääkekannabiksella olisivat jokseenkin epävarmoja, kenties jopa epäeettisiä sekä kyseenalaisia tutkimusmetodeja.

En tajua, että miten raakamaito ja USA liittyvät tähän suomalaiseen kannabislääkintään. Kuitenkin; raakamaito on pahimmillaan erittäin epähygieenistä. Kun kuitenkin ihmiskunnalle on annettu eräs mahtavimmista ja toimivimmista keksinnöistä vähään aikaan, eli pästorointi, niin on aika omituista lähteä nyt sitten boikotoimaan sitä "luonnollisuuden" varjolla. Raakamaito voi aiheuttaa vakavan EHEC-tartunnan (joka siis ei ole mikään viaton tauti), ruokamyrkytyksiä sekä monia muita bakteeriperäisiä tauteja koska maitotuote ei ole puhdas. Kalifornian osavaltiotta raakamaito on laitonta, johtuen oletettavasti siitä, että Kalifornian osavaltiossa on harvinaisen lämmin, joka taas aiheuttaa sen, että ruokatarvikkeiden tulee olla hyvin hyvin puhtaita. Raakamsidossa on oletettavasti aina bakteereita ja mikrobeita, jotka lämmölle altistuessaan alkavat tuottamaan mitä mukavempia yllätyksiä sinne maitopurkkiin. Pästöroidussa maidossa tämä on huomattavasti epätodennäköisempää. Koska Rawesome Foods rikkoi lakia, siihen täytyi puuttua. That's it, mitään salaliittoa ravinteita vastaan ei ole. Kaikki luonnollinen saa olla luonnollista - vain jos se on parempaa luonnollisena, eikä aiheuta ihmisterveydellisiä haittoja. Luomu on yhtälailla ruokaa kuin on tehotuotettukin ruoka, toisaalta voidaan lähteä mittailemaan hiilijalanjälkiä ja ekologisia hommeleita - joissa luomutuotanto on auttamattomasti pahempi vaihtoehto kuin tehotuotanto.

Sinulla, kuten kaikilla muillakin, on oikeus syödä mitä lystää ja sellaista mikä on tuotettu stantardien ja normien mukaan. Lakia ei voida lähteä rikkomana vain eettisten näkökulmien takia, sillä laki on loppujen lopuksi luotu suojelemaan ja takaamaan ihmisten oikeus kaikissa tilanteissa. Mikäli ympäristö saastuu siten, että ympäristön tuotteita ei voida enää käyttää (esimerkiksi maatila) niin silloin maatilan tuotteita ei voida enää käyttää ihmisravintona. Eikä kyllä varmaan eläinravintonakaan.

Pst. Tiesitkö että jos kaikki asiat mikä on synteettistä aiheuttaisi syöpää, niin koko ihmiskunta olisi tällä hetkellä kemoterapoitua, hauskaa poppoota? Ja jos synteettisiä aineita ei olisi, niin hauska veikkonen isopanda siellä Kiinassa saisi taas etsiä itelleen uuden paikan mistä syödä babmbua, sillä arvon herra Li tarvitsee uutta pelotilaa. Ja Suomessa pikkuneiti liito-orava saa väistyä puskutraktoreiden edestä - ihan vaan samasta syysytä, sillä ihmiskunta tarvitsee luomua, ja joka on suora synonyymi käsitteelle "lisää peltotilaa".
Syöpää markkinoidaan kaiken lisätuotteena, joten pahimmat pelot esimerkiksi mikroaaltouuneista tai kallioista varmaan hiljalleen unohtaa, nyt täytyy alkaa pelkäämään sitä saako syövän jos käyttää kertakäyttölusikkaa.