EI tuulivoimaloita Kaskisiin

Adressin tekijä

/ #14 Tuulivoima / Talous / Kaskinen

01.09.2012 00:03

Tuulivoimalat eivät Kaskisten saarille sovi, herkän ja rajallisen jäljellä olevan luonnon takia. Ja asutuksen ja kesämökkien läheisyyden takia. Negatiiviset vaikutukset tulisivat olemaan kauheat.

Tuulivoimaloiden sijoittamista Kaskisiin ei voi myöskään perustella taloudellisilla syillä.

Tuulivoimaloiden tuotto kunnalle kiinteistöveron osalta on lähes naurettava.
Netti sivuston www.tuulivoimaopas.fi mukaan, suora lainaus: "Esimerkiksi 15 kolmen megawatin tuulivoimalan muodostaman tuulivoimapuiston kiinteistövero kahdenkymmenen vuoden tarkasteluajanjaksolla VOI OLLA yhteensä noin miljoona euroa"
No, jokanen laskutaitonen osaa tästä laskea mitä kiinteistöverona tuottaa kunnalle 6 tuulivoimalaa kahdessakymmenessä vuodessa... Se tekee 400 000e ja mitä se on keskimäärin vuotta kohti... tekee n.20 000e (kaksikymmentä tuhatta euroa vuodessa)
Aluksi kiinteistöveron tuotto vuotta kohti ehkä suurempi, pienentyen ajan kuluessa koska voimaloiden arvo alenee käyttöiän kasvaessa. (taloudellinen käyttöikä Suomessa n. 16-17 vuotta) Ja kuka maksaa purkamisen kun ovat aikansa mahdollisesti palvelleet? Kunta? Eli me?
Vai yrittäjä jolle purku on vain ylimääräinen, kallis menoerä? Ei edes rahallisesti järkevää koko homma...

Kaskisten kaupungilta on rahat loppu, asia on julkinen. Lehtiartikkelissa, Pohjalainen, tiistaina 28.8.2012 oli juttu, "Kaskisten keinot vähissä" Kaupunki ymmärtääkseni neuvottelee 15 henkilötyövuoden vähentämisestä säästöjen takia. Kaskisten kaupunginjohtaja toteaa lehtiartikkelissa "Uusia työpaikkojakaan ei ole syntynyt useista konsulttihankkeista huolimatta. Itse asiassa hankkeet ovat vain lisänneet Kaskisten menoja, koska sen on pitänyt antaa hankkeille omaakin tukea. -Mutta pakkohan sitä oli jotain yrittää."
NIIN... Yrittänyttä ei laiteta, siitä nostan hattua kaupungille, mutta konsulttifirmat tulee paikalle kuin korppikotkat, ja tarjoavat apuaan, rahaa palaa, ja konsulttifirmat saa omansa vaikka mitään tulosta ei tule. Rahaa poltetaan turhaan. Keinot olleet ehkä väärät? Varmaan olisi työllistävämpää auttaa jo Kaskisissa olevia yrityksiä kasvamaan ja kehittymään, ja työllistämään lisää, potentiaalisia kasvajia täältä löytyy, jos niitä elinkeinoasiamies viitsii käydä läpi, ja ottaa yhteyttä, sen sijaan että haaveillaan "yhdestä isosta". Kaskislaista veronmaksajaa kiinnostaisí tietää, miten paljon eri konsulttifirmoihin on viime vuosina syydetty rahaa, ja miten paljon tuulesta temmatut suunnitelmat, eli tuulivoima on jo nyt tullut maksamaan Kaskisten kuntalaiselle? Ja miten paljon ns. Aho-pajan tontti tuli maksamaan kohti kuntalaista? Jos kuulemani luvut pitävät paikkansa, niin kustannus jokaista kuntalaista kohti on n. 700e.Aho-pajan tontista, ja luonto on raiskattu, ja jopa aidattu teräsverkoin, tontti tyhjänä, ei ihanpieni, ja ei sitä viittäkymmentä työpaikkaa, jolla kaupunkia kusetettiin investoimaan,EI tullut. Korjatkoon jos joku paremmin tietää?
Kaupungin säästötoimet kohdistuvat todennäköisesti ja valitettavasti ensisijaisesti lastenhoitoon ja vanhustenhoitoon ja terveyspalveluihin? Pitäisikö ensin laittaa pois töistä niitä, joita voidaan pitää vastuussa rahan polttamisesta turhiin konsulttikuluihin?Mutta sieltä helppo ottaa jotka ei vastusta... Tuulesta temmattuun ja turhaan kaavoitukseen löytyy kyllä rahaa, mutta ei niihin, jotka tekevät työtä tämän yhteisön eteen, jotta Kaskinen olisi paikka asua, ja josta voi olla ylpeä, ja jossa palvelut toimivat. Kaskisten oma terveysasema on tuonut kaupungille säästöjä ymmärtääkseni? ja palveluun lapsiperheen isänä olen ollut tyytyväinen. Monesti omalla tekemisellä, kun hyvä porukka, saavutetaan säästöjä, ja palvelutaso paranee samalla. Samanlaisena positiivisena esimerkkinä voi pitää Kaskisten energiaa, ymmärtääkseni tuottaa kaupungille hieman tulosta, ja kaukolämpö asiat toimii paremmin kuin Metsä-Botnian aikoihin, jolloin oli ostolämpö.
Joten ihan ystävällisenä ja rakentavana ehdotuksena Kaskisten päättäjille seuraavasti.
Keskitytään olennaiseen, itse järjestettyihin palveluihin kuntalaisille, jäljellä olevan olevan luonnon säilyttämiseen, kaupungin kehittämiseen idyllisenä saarikaupunkina jossa Suomen tehokkain satama, ja Suomen pienimpänä kaupunkina omat palvelut, jotka toimivat kustannustehokkaasti ja ihmisläheisesti. Ja sanotaan EI tuulivoiman vaatimille uhrauksille luonnon ja asumisviihtyvyyden puolesta.
Tuulivoimalathan ei Kaskista pelasta, ei työllistäviä vaikutuksia eikä muutakuin nimellinen rahallinen tuotto kaupungille. Mutta uhraus luonnon kannalta ja asumisviihtyvyyden kannalta olisi todella NEGATIIVINEN, myös imagotappio kaupungille, idyllisenä saarikaupunkina merkittävä. Nyt on aika harkita ihan jopa huomista ja ylihuomista....

Kai Ylikoski
Kaskinen