Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

/ #250 Re: Re: Re: Turha adressi

17.10.2012 03:33

#98: Kotiseutu tuhottu - Re: Re: Turha adressi

Savolaisena täytyy oikaista tuo virheellinen tieto.Emme me syytä kainuulaisia,pikemminkin olemme tukennanne taistussanna hirviökaivosta vastaan. Syytämme Pohjois-Suomen Aluehallitusta,mkä antoi Talvivaaralle luvan laskea moskiaan Savon puolelle. Te saitte sentään osallistua Suomen laissa määrättyyn ympäristövaikutusten arviointikeskusteluun, meille ei tuotakaan mahdollisuutta annettu. Meistä tuntuu samalta kuin naapuri oloisi ajanut lantakuorman yöaikaan pihamaallemme. Siksi haluaisimme,että kaivoksen toiminta keskeytetään ja keskustelu aloitetaan alusta. Kaivos on alusta saakka myös tiennyt, että malmio sisältää myös uraania,mutta ei ole hiiskunut siitä mitään lupaa anoessaan. Tästäkin syystä kansan tulisi saada lausua mielipiteensä, halutaanko tänne uraanikaivosta vai ei.  Kaivoksesta ei ole ollut meille minkäänlaista hyötyä,vaan pelkkää vahinkoa. Kaivos ratsastaa hevosella, minkä nimi on Työllisyys. Meidän puolellamme ei ole tuota kopukkaa näkynyt. Täällä kirmailee sensijaan uljas ratsu. mikä tuhoaa vesistömme ja vahingoittaa omaisuutamme ja vähentää työpaikkojamme heikentämällä yritystoimintaamme matkailussa, kalastuksessa ja rakennusalalla sekä lopettaa pienet kyläkaupat, kun mökkiläiset kaikkoavat saastuneilta rannoilta. Että tämmöinen työllistäjä Talvivaara on. Muuten, yhdenkään pörssiyhtiön tarkoituksena ei ole työllistää kansaa, vaan kahmia omistajille voittoja työläisten selkänahasta. Kaivosen perusta Pekka Perä on tässä jo onnistuneet, samoin lähinnä ulkomaalaiset sijoittajat, jotka kahmivat alkuaikoina voittonsa Englannin pörssistä. Kaivos ei kuitenkaan ole pystynyt maksamaan sijoitajille jatkuvaa tuottoa eli osinkoja, koska se käy koko ajan tappiolla. Tämäntakia sijoittajat ovat ruveneet vetämään rahojaan pois. Vaikuttaa vähän siltä, että kaivosta ei ole alunalkuaankaan perustettu vakavalla mielellä, vaan hetken hurmoksessa voittojen kahmimiseksi. Kunnon yrittäjä olisi miettinyt tarkaan mikä on kestävää kehitystä ja olisi hoitanut ensimäisenä päästönsä kuntoon. Nyt se yrittää labrana toimien kokilla eri myrkyillä miten saisi päästönsä kuriin. Tänä sateisena kesänä se on ositain onnistunutkin,kun myrkyt ovat laimentuneet runsaassa vesimäärässä. Tuotanossaan se on kuitenkin pahasti jäljessä ja kanattavuus täysin kuralla.