Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Vieras

/ #3294 Etälamautin

21.10.2012 17:27

Etälamautin

Etälamautin on neuromuskulaaristen impulssien estämiseen (NMI) perustuva ase, joka lamaa tahdonalaisen lihaksiston toiminnan vaikuttamatta autonomiseen hermostoon tai sydämenl toimintaan. Asetta on kehitetty Yhdysvalloissa.

Suomen poliisin käyttämä etälamautin on pistoolin näköinen laite, jonka patruunasta käyttäjä halutessaan ampuu kaksi nuolta sähköä johtavien johtojen varassa kiinni kohdehenkilöön. Nuolien välillä kulkeva sähkövirta lamauttaa kohdehenkilön tahdonalaisen lihaksiston toiminnan.

Etälamautinta voidaan käyttää myös koskettamalla (ns. stun gun -toiminto) pienehköön lihakseen, jolloin vaikutus perustuu pelkästään kipuun.

Etälamauttimessa on 50 000 voltin jännite ja 2,1 mA:n virta. Kohdehenkilön kehoon välittyy noin 2 500 voltin jännite. Toimintaperiaatteensa vuoksi etälamautin tehoaa päihteiden käyttäjiin sekä psykoosissa oleviin esimerkiksi kaasusumutinta paremmin.

Etälamautin on Suomessa hyväksytty poliisin voimankäyttövälineeksi ja myös vankeinhoitolaitos on ottanut lamauttimen koekäyttöön tietyissä vankiloissa. Poliisi on todennut koekäytön aikana etälamauttimen verrattomaksi vaihtoehdoksi tilanteissa, joissa muutoin olisi jouduttu käyttämään virka-asetta.

Kontrolli-lehden artikkelissa "Sähkölamauttimen aiheuttamat fysiologiset haitat" todetaan, että lääketieteellisen, lähdeviitteellisen ja luotettavan tutkimuksen perusteella voitaneen todeta, että etälamautin on turvallinen voimankäyttöväline.[1] Lehden artikkeli perustuu Yhdysvalloissa julkaistuun laajaan tutkimukseen "Safety and Injury Profile of Conducted Electrical Weapons Used by Law Enforcement Officers Against Criminal Suspects" (SIPCEWULEOACS).
Yhdysvalloissa taser-etälamautinta ei pidetä tuliaseena ja sitä voi laillisesti kantaa ilman lupaa 43 osavaltiossa. Yhdysvalloissa poliisin käyttämät taser-etälamauttimet ovat järeämpiä kuin Suomen poliisin käyttämät.

Kritiikkiä

Yhdistyneiden kansakuntien kidutuksen vastaisen komission mukaan etälamauttimien aiheuttama kipu ja kuolemanvaara ovat kidutuksen muotoja

Myös Amnesty International pitää aseen käyttöä kidutuksena ja on ilmaissut huolensa sen suuresta potentiaalista väärinkäyttöön.

Kriitikot pitävät etälamautinta myös uhkana poliittiselle ilmaisunvapaudelle ja demokratialle, sillä useat maat ovat alkaneet käyttää aseita mielenosoitusten yhteydessä.

Kuolemantapaukset

Etälamauttimen käyttö on johtanut kymmeniin vuosittaisiin kuolemantapauksiin pelkästään Yhdysvalloissa.

Maan oikeusministeriön mukaan 184 oli kuollut vuoden 2006 kesäkuuhun mennessä.

Samaan aikaan Amnesty oli laskenut 160 kuollutta viimeisen viiden vuoden aikana.

Koko maailmassa etälamauttimen käyttö on johtanut 315 ihmisen kuolemaan sitten sen tuomisen markkinoille vuonna 2001.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…