Varekallion Tuulipuisto

/ #24 Re: Tarkkuutta & faktapohjaisuutta kommentointiin

16.11.2012 18:02

#23: Heikki Raunio - Tarkkuutta & faktapohjaisuutta kommentointiin

Uudessakaupungissa ja Porissa ovat kaupunkimaisemaan/teollisuusmaisemaan rakennetut myllyt, jolloin itse maiseman taustana on jo tietty melutaso. Nyt rakennettavat tuulipuistot sekä Lokalahdelle että Elkkyisiin tulevat maaseutumaiseen ympäristöön. Täällä on illalla ja aamulla hiljaista, vain luonnon äänet "häiritsevät" - eräs kaupunkilainen kun valitti lintujen alkavan huutaa jo aamulla kello 3 alkaen, ja hänen oli pakko panna ikkuna kiinni.

Kyllä, olen käynyt Uudessakaupungissa. Sorvakosta katsoen tuulimyllyt ovat ihailtavan uljaita. Näkyvät hyvin siis 5 kilometrin päähän, eivät kuulu eivätkä välky - välissä on riittävästi merta ja ulappaa. Eivät ole vaikuttaneet Sorvakossa asuntojen hintoihin, eivätkä merkittävästi viereisissä saarissa olevien kiinteistöjen hintoihin. Sorvakosta näkyy muuten samalla katsauksella Yaran Uudenkaupungin tehtaan piiput, eli rakennettu tuulimylly ei ole yksin maisemanrikkojana.

Lokalahdella maiseman erottuvin kohta on muutaman kuivurin ja komean kallion lisäksi keski-aikaisen kirkon silhuetti. Siihen maisemaan tuulimylly iskee kuin nyrkki silmään. Samoin on Elkkyisissäkin. Pelto- ja metsämaisemaa eivät riko muut kuin rakennuskaavan tiukasti säätelemät "maalaiskulttuurimaisemaan sopivat ulko- ja asuinrakennukset", täällä kun on tähän asti kielletty jopa valkotiilisten, holvikaarellisten valmistalojen rakentaminen "liian espanjalaistyylisinä".

Näiden tuulivoimahankkeiden takana eivät ole pelkästään luonnonmukaiset näkökohdat, vaan selkeä kova bisnesajattelu: pääoman mahdollisimman suuri tuotto lyhyellä tähtäyksellä.  Taaleritehdas on pelkkä sijoitusyhtiö, jonka tarkoituksena on mahdollisimman pian myydä ko. myllyt voimayhtiöille . Nämä yhtiöt taas haluavat mahdollisimman tehokkaan tuoton, jota voidaan ainoastaan kasvattaa lisäämällä myllyjen käyntiaikaa tai myllyjen määrää ko. alueella. Aluevaraukset ovat riittävän suuria ( vrt. Englanti/Saksa/Tanska/USA) 10-40 tuulivoimalalle.