Pakkoruotsi pois

Juhani Sillanpää
Espoo

/ #92 Juu samaa mielt!

03.09.2007 20:04

Niin ku jotku sanoo et on hyvä osata ruotsia ku Suomi on kakskielinen maa. Mutta tiesittekös että senkin asian saa muutettua? :). Ja mun mielestä ruotsi vois olla valinnainen muttei rutossa pakolline.

Sitte asiaa siihe ku jotku sanoo et ruotsinsuomalaisia on niin vähän ettei niiden tarvitsisi opiskella.. No tehdääs pieni laskelma. Suomenruotsalaisia on Suomessa noin 200 000, ja ruotsinsuomalaisia on Ruotsissa taas noin 500 000. Suomessa yhteensä väkeä noin 5 000 000 ja Ruotsissa noin 9 000 000. Joka tarkottaa sitä että Ruotsissa on ruotsinsuomalaisia väkiluvusta prosentteina noin 5-7% ja Suomessa suomenruotsalaisia noin 4-5 %. Noh tästä sitten päätellään että ruotsinsuomalaisia on enemmän sekä väkimäärältä kuin prosentteina maiden väkiluvusta. Joten, miks perseessä meidän täytyy pakollisesti opiskella ruotsia ku Ruotsissa ruotsinsuomalaisia on enemmä ja Ruotsi ei siltikään ole kakskielinen maa. Noh tää ei ole mikään peruste.

Ja sitte, jos ruotsista tehtäs valinnaine, ni ruotsin kieli, jotka sitä haluu opiskella niin on paremman laatuista koska sillon on motiivi halukkailla opiskella sitä, ja en oo mitään sitä vastaan.

Ja Lars Dahl, mulla ei oo sua, suomenruotsalaisia taikka Ruotsia mitn vastaa. Mutta suomenruotsalaisten etuoikeuksia oon vastaa.

-Junttu-