Hoitohenkilökunnalle myönnettävä omantunnonvapaus

japi

/ #8 hyvä asia

11.12.2012 20:28

Omantunnonvapauden saaminen tälle alueelle on perusteltu ja hieno tavoite. Samalla saadaan yhtenäistettyä linjaa Euroopan kanssa. Kenenkään ei ole mukava joutua tekemään työssään omantunnonvastaisia toimenpiteitä. Kyse on nimenomaan omastatunnosta, ei pelkästään mielipiteestä. Muutenkin aborttikeskustelua olisi hyvä viritää ehkä hieman erilaisemmista näkökulmista kuin tavallisesti on tapana ja kiinnittää huomiota seksin harrastamisen vasttuullisuuteen ja vastaaviin asioihin. Leijonanosa aborteistahan tehdään ns sosiaalisista syistä - maassa jossa kuitenkin on mm sosiaaliturva yms. En jatka tästä aiheesta tosin sen enempää koska tämä ketju on nyt vähän eri asiasta. Asiaan toki tämä linkittyy siten että varmasti omantunnonkysymykset korostuvat juuri näissä tapauksissa missä abortti tehdään ilman lääketieteellistä syytä. Raiskaukset, epämuodostumat yms ovat tapauskohtaisesti äärettömän tärkeitä, mutta aborteissa vaan pienen piene marginaalisen murto-osan takana, määrällisesti. Myös siinä on ristiriita, että vierekkäisissä saleissa toisessa saatetaan tehdä abortti ja toisessa salissa virvoittaa lasta, samankokoisia molemmat. Työntekijä voi mennä toisesta toiseen, vasten tahtoaan, hämmentävää, eikö totta?