Stop eläinsuojeluterrorismille.

Vieras

/ #65 Pari kysymystä

25.01.2011 08:52

Pää pois takapuolesta, velikullat! Ennen kuin sekoatte täysin sukkiinne, mikä järjestö tekee mitä, ottakaa kiltit ja hyvät ihmiset selvää. Mitenkään työtänne aliarvioimatta haluaisin kuitenkin kysyä pari kysymystä, joka leimaa kauttaaltaan tätä "keskustelua" (joka kyllä uhkaa muistuttaa enemmän jotain puberteettista mölinää kuin mielekästä argumentointia). Toivoisin näihin kattavia perusteluja, joita tuottajien suista kuullaan valitettavan harvoin.

1. Voiko tuotantoeläin Suomessa hyvin? Jos voi, miten se näkyy? Jos voi, miten tuotantotekijät ottavat tuotantoeläimen elämän itsessään ja tuotantoeläimen (mahd.) itseisarvon huomioon (vrt. esim. broileriteollisuus) ts. onko tuotantoeläimen mahdollista elää sille lajityypillistä elämää (vrt. siat ja lehmät)?
2. Onko tämä elinkeinon harjoittamisenne oikein vain koska a) se on laillista ja b) se on elinkeinonne?
3. Jos eläinsuojelujärjestöt luennoivat kouluissa tuotantoeläinten hyvin/pahoinvoinnista, miten se on teiltä pois? Eikö ole vain hyvä, että nuoret saavat joko tietää, miten heidän ruokansa tuotetaan, tai kuulla erilaisia versioita asiasta, jotta heidän kriittinen lukutaitonsa kehittyy ja heistä tulee siten kunnon kansalaisia?

Pohjalaisen sinänsä spektaakkelinomaisen nettiuutisen perusteella lehmien ulosajaminen on toki typerä ja tuomittava teko.