Ei turkistarhaa Kokemäelle!

/ #20 Re:

14.12.2012 22:38

#17: Kettutyttö 64 v -

Samoilla linjoilla mennään, ainoatakaan uutta turkistarhaa tai olemassa olevien merkittävää laajennusta ei tulisi sallia. Sinänsä varmaan aika turha kuvitella, että turkistarhaus nyt tuosta vain loppuisi Suomessa, kun suurin osa tarhoista keskittyy Pohjanmaan muutaman kymmenen kunnan alueelle ja käytännössä tarhojen lopettaminen merkitsisi paitsi yksittäisten henkilöiden/turkistilojen elinkeinon, myös loppujen lopuksi jopa kuntien romahtamista. Eikä noissa piireissä liikkuvat rahamäärätkään mitään ihan pieniä ole.

Toisaalta, turkistarhauksen lopettamisestahan on juuri tehty Suomen historian ensimmäinen eduskunnan käsittelyyn asti päätynyt kansalaisaloite. Tietääkseni asiaan ehdotettiin pitkää siirtymäaikaa, vuoteen 2025 mennessä turkistarhaus olisi lopetettava. Turkis ei ole nykymaailmassa millään tavalla tarpeellinen tai välttämätön tuote, vaikka sillä kysyntää onkin olemassa (Kiina ja Venäjä kai pääasiassa) - kysyntä perustunee suurimmaksi osaksi muotiin ja oman statuksen esilletuomiseen. Jos asia katsotaan eettisesti näinkin paheksuttavaksi ja monissa muissa Euroopan maissakin turkistarhaus on jo kielletty tai tehty kannattamattomaksi, ei tarhauksen jatkamiselle taida olla paljoakaan muita kuin taloudellisia perusteita ja pitkä siirtymäaika on tässä kohtaa välttämätön.

No, tuollaista omien ajatusten virtaahan tämä oli. Oma kanta tähän asiaan on kuitenkin siis se, että ei todellakaan ole tarvetta yhdellekään uudelle turkistarhalle, kun koko touhu on kuitenkin erittäin epäeettistä ja nykymaailmassa tarvepohjaa tällaiselle toiminnalle ei ole.