Levemir-insuliinin korvattavuus turvattava

Huoh!

/ #206 Riskikkö vastasi minulle mm. näin

19.12.2012 20:25

Risikko vastasi minulle muun muassa tällä tavoin:

"Lääkkeiden hintalautakunta piti Levemir-valmisteen perus- ja erityiskorvattavuutta edelleen perusteltuna. Lääkkeellä on hoidollista arvoa vakavan sairauden hoidossa, eikä tässä ole tapahtunut muutoksia aiempaan nähden. Lautakunta ei kuitenkaan pitänyt valmisteelle ehdotettuja tukkuhintoja kohtuullisina. Tukkuhinnan kohtuullisuutta arvioidessaan lääkkeiden hintalautakunta ottaa kokonaisharkinnassaan huomioon sairausvakuutuslain 6 luvun 7 §:ssä esitetyt seikat, joita ovat mm. saman sairauden hoidossa käytettävien valmisteiden hinnat, arvioitavan valmisteen hinnat muissa ETA-maissa sekä arvioitavan valmisteen ja hoitovaihtoehtojen hyödyt ja kustannukset.

Pitkävaikutteisia perusinsuliineina käytettäviä insuliinivalmisteita on Levemirin lisäksi markkinoilla ja korvattavina glargininsuliini (Lantus) sekä pitkävaikutteista ihmisinsuliinia, NPH-insuliinia sisältäviä valmisteita.

Fimea (Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus) on laatinut 28.11.2012 julkaistun arvioinnin glargin- ja detemirinsuliinin hoidollisesta ja taloudellisesta arvosta tyypin 1 ja tyypin 2 diabeteksen hoidossa NPH-insuliiniin verrattuna. Arvioinnissa insuliinianalogien välillä ei havaittu merkittäviä keskinäisiä eroavaisuuksia kliinisessä vaikuttavuudessa ja turvallisuudessa. Tämäkään arviointi ei siten antanut perusteita Levemir-valmisteen Lantus-valmistetta korkeammalle hinnalle.

Kyseessä olevien valmisteiden kustannusvaikuttavuudesta ei ole käytettävissä olevien selvitysten perusteella varmuutta. Tässä tilanteessa Hila kuitenkin päätyi hyväksymään hintatason, joka Lantus-valmisteelle (Sanofi) siten hyväksyttiin. Käytettävissä olevien tietojen perusteella Hilalla ei ollut perusteita hyväksyä Levemirille korkeampaa hintaa kuin Lantukselle."

Että näin.