Mopot 60km/h

ajokoiramies

/ #784 Mopo voi kulkea yli 60km/h

10.01.2013 11:44

Lueskelin juuri eurolex ja direktiivejä, joista ilmeni, että; asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
2 LUKU Ajoneuvon käyttö ja kunto 3 § (24.4.1998/291)

Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset
Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on:
f) mopon (L1e- ja L2e-luokka) ja kevyen nelipyörän (L6e-luokka) 45 km/h, pienitehoisen
mopon kuitenkin 25 km/h;
HUOM. Tässä laissa ei puhuta mitään "rakenteellisesta nopeudesta"!

SUURIMMAN RAKENTEELLISEN NOPEUDEN MITTAUSMENETELMÄÄ KOSKEVAT VAATIMUKSET 1. VAATIMUKSET:
1.1. Ajoneuvojen suurin rakenteellinen nopeus mitataan jäljempänä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
2. AJONEUVON VALMISTELU
2.1. Ajoneuvon on oltava puhdas ja ainoastaan ne apulaitteet, jotka ovat tarpeen ajoneuvon testaamiseksi, saavat olla käytössä.
6. TESTAUSMENETTELY
6.1. Testin aikana käytetyn välityssuhteen on oltava sellainen, että ajoneuvo pystyy saavuttamaan huippunopeutensa tasamaalla. Kaasunsäädin on pidettävä täysin auki ja rikastinlaitteiden on oltava pois käytöstä.
1. MÄÄRITELMÄT: Tässä direktiivissä tarkoitetaan:
1.1. "nettoteholla"tehoa joka saadaan testipenkissä kampiakselin tai sitä vastaavan osan päästä valmistajan tarkoittamalla pyörimisnopeudella taulukossa 1 luetelluilla apulaitteilla. Tauluko puuttuu direktivistä. ON KAI VALTIO SALAISUUS.

UNIONIN TUOMIOISTUIMEN TUOMIO (ensimmäinen jaosto)
18 päivänä marraskuuta 2010.
Kohta 28: Näin ollen sellaisella menettelyllä voidaan helpottaa kaksi- tai kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen sekä niiden erillisten teknisten yksiköiden ja osien liikkumista yhteismarkkinoilla yhtäältä siksi, ettei hyväksytyn tyypin mukaisesti valmistettuja tavaroita enää tarkasteta direktiiveissä 92/61 ja 2002/24 sekä erityisdirektiiveissä säädettyjen teknisten vaatimusten osalta, ja toisaalta siksi, että direktiivien 92/61 ja 2002/24 15 artiklan 1 ja 2 kohdassa säädetään, että jäsenvaltiot eivät saa kieltää tämän direktiivin mukaisten uusien ajoneuvojen, erillisten teknisten yksiköiden tai osien markkinoille saattamista, myyntiä, käyttöönottoa tai käyttöä, jollei direktiivin 92/61 15 artiklan 5 kohdassa tai direktiivin 2002/24 15 artiklan 4 kohdassa toisin säädetä.

30: Ensimmäiseksi on syytä muistuttaa, että direktiivien 92/61 ja 2002/24 1 artiklan 1 kohdasta johtuu, että niitä sovelletaan kaikkiin kaksi- tai kolmipyöräisiin tieliikenteeseen tarkoitettuihin moottoriajoneuvoihin riippumatta siitä, ovatko ne paripyöräisiä, eli muun muassa mopoihin sekä näiden ajoneuvojen osiin ja erillisiin teknisiin yksiköihin. Kyseisen artiklan 2 kohdassa olevan määritelmän pääsisällön mukaan mopolla tarkoitetaan tässä yhteydessä kaksi- tai kolmipyöräisiä ajoneuvoja, jotka on varustettu polttomoottorilla, jonka sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, tai sähkömoottorilla, jonka suurin jatkuva nimellisteho on enintään 4 kW.

(HUOM: Tässäkään EU:n korkeimmassa tuomioistuimessa ei ole mitään mainintaa RAKENTEELLISESTA NOPEUDESTA.
MOPO on alle 50ccm polttomoottorilla varustettu, vaikka kulkisi 120km/h, tai ei ole tehoja rajoitettu kuten sähkömootoriversiolla 4kW.)

Näillä perusteilla unionin tuomioistuin (ensimmäinen jaosto) on ratkaissut asian seuraavasti:

Kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tyyppihyväksynnästä 30.6.1992 annetun neuvoston direktiivin 92/61/ETY sekä kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tyyppihyväksynnästä ja direktiivin 92/61 kumoamisesta 18.3.2002 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2002/24/EY säännöksiä on tulkittava siten, että jos ajoneuvolla tai siihen liittyvällä osalla tai erillisellä teknisellä yksiköllä ei ole niissä säädetyn menettelyn mukaista tyyppihyväksyntää esimerkiksi siksi, etteivät ne kuulu näiden direktiivien soveltamisalaan, niiden säännökset eivät estä jäsenvaltiota toteuttamasta kansallisissa oikeussäännöissään kyseistä ajoneuvoa, kyseistä osaa tai kyseistä erillistä teknistä yksikköä koskevaa vastaavanlaista järjestelmää muiden jäsenvaltioiden suorittamien tarkastusten tunnustamiseksi. Sellaisten oikeussääntöjen on joka tapauksessa oltava unionin oikeuden ja erityisesti SEUT 34 ja SEUT 36 artiklan mukaisia.

Repikää siitä. Mopo on polttomoottorikäyttöinen kaksi tai kolmipyöräinen polttomoottorilla toimiva maallakulkeva laite alle 50ccm. Tai sähkömoottorilla kulkeva max. 4kW sähkömoottorilla varustettu laite.

Näiden artikloiden ja oikeuskäytännön perusteella, suomessa saa käyttää mopossa muitakin kuin alkuperäisiä osia kuten pakoputkia.
HUOM: Mopolla ei saa lain mukaan ajaa kuin 45km/h, mutta mopo saa kulkea kyllä kovempaa. ESIM. Derbi senda 50ccm on sama runko kuin 125ccm kevarissa.Joten se on tehtaalla tyypitetty siten, että mopon rakenteellinen nopeus on 130km/h 12500rpm. Joten rakenne kyllä kestää mopon 60-70km/h nopeuden rikkoutumatta.
Em. mopo vaan kuristetaan ennen kuin se tuodaan suomeen, jotta se ei kulkisi kuin tieliikennelain salliman 45km/h.

Se olisi hyvä idea, että 14v voisi saada kortin kun pääsee kirjallisista läpi ja selviää ajokokeesta.
Ja mopo ei saisi kulkea kuin sen 45km/h, sitten vuoden jälkeen mopolla saisi ajaa 60km/h ja 16v ylöspäin tai kolmantena vuonna voisi ajaa kevarikortin, käsittelykokeen) samalla mopolla millä on ajanut jo kaksivuotta. Samalla poistaa moposta kaikki kuristukset ja rekisteröidä mopo alle 50ccm kevytmoottoripyöräksi, jossa olisi pienenpi vero kuin nykyään 125ccm kevarissa.
Tälä tavalla kevarikortin saaja olisi ajanut jo 2v. Ajo olisi varmaa kun ei tarvitse ostaa uutta menopeliä. Samalla mopon hyötykäyttöikä pitenisi 2vuodesta moneen vuoteen. Eikä tarvitse heti ajaa auton ajokorttia kun alla on tuttu MOPO:).