Palomiesten eläkeikää on laskettava

Etunimi Suku

/ #42

27.09.2007 13:51

Ei näköjään palomiesten eläkeikä laske ainakaan lähitulevaisuudessa, jos nämä kommentit kuvaavat vallitsevaa mielipidettä asiasta. Puolesta ja vastaan on esitetty mainioita argumentteja. Se tosiasia että palomiehet tekevät toista työtä vapaapäivinään, johtuu luultavasti ihan siitä, että palkka on niin kehno.

Suora lainaus eduskunnan sivuilta:

Luotettavasti palomiehen työtä on selvittänyt Suomen Työterveyslaitos, jonka tutkimuksissa todetaan, että jo yli neljäkymmentävuotiaalla palomiehellä on vaikeuksia selvitä kaikista työtehtävistään omaa, työparinsa ja pelastettavan turvallisuutta vaarantamatta. Työterveyslaitoksen tutkijat, professori Veikko Louhevaara ja erikoistutkija Raija Ilmarinen, toteavat raportissaan "Pelastajan toiminta- ja työkyky" (s. 33) seuraavaa: "Fyysisen työkyvyn ylläpitäminen alkaa olla keskimäärin ongelmallista ikääntyvillä eli yli 45 vuotiailla palomiehillä. He arvioivat, että yli 55 vuotiaista palomiehistä korkeintaan yksi tuhannesta voi selviytyä ylikuormittumatta ja terveyttään vaarantamatta vaativista savu- tai kaasusukellustilanteista."

Palomiehen työn raskautta kuvaa myös se, että Saksassa palomies kuolee keskimäärin 65,2-vuotiaana, kun miesväestö keskimäärin elää yli 74-vuotiaaksi (Die Welt-lehti 8.4.1998). Suomessa on tehty vain yksi seurantatutkimus Lappeenrannassa vuodesta 1960 vuoteen 2000. Tuona aikana lappeenrantalaiset palomiehet kuolivat keskimäärin 59-vuotiaina, eikä joukossa ollut yhtäkään tapaturmaisesti kuollutta. Suomessa miesväestö elää keskimäärin 72,4-vuotiaaksi.

Jos tuo 59v keski-ikä olisi edes suuntaa antava valtakunnallisesti, niin työnantaja ja työntekijäjärjestöt voisivat ottaa yhteiseksi tavoitteekseen suomalaisen palomiehen keski-iän nostamisen saksalaisen virkaveljensä tasolle. Silloin 65 vuotiaana eläkkeelle jäävä palomies voisi nauttia 0,2 vuotta leppoisista eläkepäivistä. Ainakaan palomiehiä ei voisi syyttää eläkepommista.

En kuitenkaan allekirjoita, eläkeiän lasku maksaisi kunnille liikaa. Myöskin muut raskasta työtä tekevät ammattiryhmät olisivat silloin vaatimassa eläkeiän laskua. Jotain muita keinoja olisi keksittävä, joku viisas kun keksisi mitä.