Kansalaisadressi telakkateollisuuden turvaamiseksi Suomessa

Masa

/ #21 Kilpailukyky ahoi

12.01.2013 12:07

Telakkateollisuus on vain yksi teollisuudenala Suomessa, jossa yritysten kilpailukyky on hiipunut niin huonoksi, että niiden on ollut pakko löytää selviytymisratkaisuja mm. siirtämällä tuotantoa muualle tai lopettamalla toimintansa kokonaan. Viimeiset vuodet on saanut joka ikinen päivä lukea uutisia yt:istä ja irtisanomisista. Missä vika? Ainakin siinä, että meidän "ammattitaidottomat" poliittiset päättäjät eivät ole vuosiin olleet ajantasalla talouden ja teollisuuden ongelmista. Nämä itseensä uskovat kaikkivaltiaat huseeraavat mitättömien pikkuasioiden kanssa ja oman itsensä sekä klikkinsä tulevaisuuden turvaamiseksi. Näillä yhteiskunnan "loisilla" ei ole pienintäkään tajua asioiden priorisoinneista yhteiskunnan tulevaisuuden ja hyvinvoinnin turvaamiseksi (esim. nuorisotyöttömyyden aiheuttama pahoinvointi ja kustannukset tulevaisuudessa). Nyt kun yritysten elinkelpoisuus on vuosien saatossa ajettu monella tavalla (esim. vaikka verotus) tukalaksi, pitäisi siis yritysten itsensä vielä ryhtyä pelastajaksi rahoittamalla jotain konkurssikypsää lypsylehmää. Mutta kuinka ollakaan, tämä valtiovalta ei vieläkään ymmärrä menettäneensä kasvonsa, mikä on itse asiassa kansalaisten silmissä tapahtunut jo moneen kertaan. Valta se sokaisee, ja pahimmillaan kun ei edes ymmärretä apuaan tarjoavien asiantuntijoiden neuvoja. Suuri vahinko, jos ja kun telakkaosaaminen häviää Suomesta. Näin on muuten jo käynyt muillakin teollisuuden aloilla.