Stop eläinsuojeluterrorismille.

Vierailija
Vieras

/ #199 Rauhaa

01.02.2011 15:00

Mielestäni ei kannattaisi lietsoa pelkoa käyttämällä termejä, jotka eivät ole asiaankuuluvia: terrorismi-sana viittaa väkivaltaan, kun taas eläinoikeusaktivistien harjoittama toiminta on lähinnä ilkivaltaa. En kuitenkaan sen kummemmin ota kantaa aktivistien toimiin, mutta ihmetyttää, kun joskus kaikki eläinsuojelijat leimataan luonnosta vieraantuneiksi. Kun itse olin lapsena isovanhempieni maatilalla niin kesäisin sioilla oli mahdollisuus olla ulkoläävässä, kanat ja kukko saivat tepastella avoimen kanalan oven kautta ulos ja sisälle mielensä mukaan ja lehmät olivat laitumella muun ajan, paitsi lypsyllä navetassa. Mielestäni nykyinen tehotuotanto puolestaan on vieraantunut luonnosta ja mieluummin sille asialle tulisi tehdä jotain, eikä yrittää estää eläinsuojelijoiden toimintaa, se kun ajaisi toiminnan maan alle ja sen seurauksena teot saattaisivat vain koventua.

Tietääkseni radikaalimmat eläinoikeusyhdistykset eivät saa, eivätkä edes hae valtion tukea vaan sitä saavat vain ne, jotka toimivat laillisin keinoin. Jos laillisesti toimivien eläinsuojeluyhdistysten jäseninä kuitenkin on laittomia keinoja käyttäviä aktivisteja niin he toimivat omaan lukuunsa. Maassa on paljon kaikenlaisten asioiden puolesta toimivia yhdistyksiä, joiden jäseniä on tuomittu esim. rattijuoppoudesta, myymälävarkauksista tms., joten silloinhan kaikista yhdistyksistä pitäisi ajaa pois muut kuin täysin nuhteettomat jäsenet, mikä kuulostaisi mahdottomalta.

Lapsuudessani ei myöskään ollut nykyisenkaltaista lihan kerskakulutusta. Lihan kulutus on lisääntynyt ja eläinsuojelijoiden kouluissa antama kuva nykyisestä tilanteesta tehotuotantotiloilla taitaa olla asianmukainen ja sitä faktaa on turha kieltää. Eläinsuojelijoiden toiminta pyrkii edesauttamaan lihansyönnin vähentämistä ja lihan arvostuksen nostamista sille kuuluvalle tasolle. Se taas voisi johtaa siihen, että tuotantoeläintilat saisivat vähemmästä eläinmäärästä tarvittavan tulon ja eläinten olot paranisivat lähemmäs luonnonmukaista.

Itse en enää käytä mitään eläinperäistä ruoassani, mutta en ole koskaan näiden vuosikymmenien aikana halunnut puuttua muiden syömisiin. Olen löytänyt nykyisten tehotuotantotilojen suhteen paljonkin kritisoitavaa, enkä esimerkiksi ymmärrä, miksi emakkosikaa pidetään porsimisaitauksessa, vaikka luonnollisemmissa oloissa emakko osaa äännellä siten, että porsaat osaavat pysyä pois alta. En myöskään ymmärrä, miksi rikotaan lakia karjuporsaita kastroimalla ilman kivunlievitystä. Toivottavasti kemiallinen kastraatio yleistyy tai keksitään jokin muu keino karjunhajua kammoavien mieliksi. Tuotantoeläinten pidon voisi yleensäkin saada jälleen lähemmäs luonnonmukaista ja eläinystävällisemmäksi, jos niin halutaan ja kunnollisille luomutiloille ja tilateurastamoille tms. toivonkin menestystä.

Hyväksi varmaankin olisi, jos tuotantotiloilla päästettäisi eläinsuojeluihmiset kylään päiväsaikaan isäntäväen seurassa, ettei tarvitsisi öisin liikuskella. Jotain huonoja jauhoja kuitenkin oli pussissa silläkin jostain väärinteosta kärähtäneellä sikalanpitäjällä, joka ei sallinut edes YLEn toimittajan vierailua sikalassaan kuvaajan kanssa keskellä päivää.
Kunpa tuotantotiloilla voitaisi hieman ohimennen katsella, mitä naapuri tekee ja rohkeasti puuttua virheisiin ja huomioida uupumukset ym. ja opastaa ja tukea kolleegaa, sehän olisi kaikkien etu, etteivät yksittäiset hulttiot tai loppuunpalaneet eläintenpitäjät munaa kaikkien mainetta.

Turkistarhauksen suhteen on kuitenkin täysin mahdotonta luoda eläimille Suomen Eläinsuojelulain turvaama oikeus lajityypilliseen käyttäytymiseen. Jos on epäselvää, miten turkiseläimet käyttäytyvät ja toimivat luonnossa niin tietoa olisi paljonkin saatavilla. Mielestäni turkistarhaajat ovat totaalisen täydellisesti vieraantuneet luonnosta, luonnoneläimistä ja inhimillisestä moraalista, samoin kaikki, jotka sitä alaa puolustavat. Toivottavasti tarhaajat itse vapaaehtoisesti lopettavat tarhauksen tai jos niin ei käy niin toivon todella, että päättäjät ja viranomaiset olisivat vihdoin valmiit noudattamaan eläinsuojelulain henkeä ja pykäliä ja turkistarhaus siirtyisi historian kirjoihin. Itse olen elänyt koko elämäni ilman yhtäkään eläimen karvaa ja samoin voi elää kuka tahansa.