EI tuulivoimaloita Kaskisiin

N.I.M.B.Y

/ #55 ei tieto tapa mutta voi lisätä tuskaa..

25.01.2013 13:13

lisää selvennystä sähkönhinnan muodostuksesta ja tuulivoima kusetuksesta.
suoraan copypastettu wikipediasta..

SyöttötariffiWikipedia
Syöttötariffi (engl. Feed-in Tariff, Fi T) on valtion sähkömarkkinoiden ohjauskeinoksi tarkoitettu takuuhinta sähkölle. Syöttötariffissa sähkön tuottajalle taataan määrätty hinta; jos markkinahinta on tätä takuuhintaa alhaisempi, maksavat sähkön kuluttajat erotuksen.[1][2]

Syöttötariffien suosio on ollut kasvussa etenkin 2000-luvulla.Yleisimmin syöttötariffit ovat käytössä uusiutuvalla energialla tuotetulle sähkölle uusiutuvien energiantuotantomuotojen kilpailukyvyn ja käyttöönoton edistämiseksi, mutta tariffeja sovelletaan myös muihin sähköntuotantotapoihin. Vuonna 2007 syöttötariffeja käytetään 17 EU-maassa. Euroopan tuulivoimasta 90 % oli vuonna 2005 niissä maissa, joissa oli syöttötariffi käytössä (12 maassa 40 GW).[3]

Valtiolle syöttötariffi on kustannusneutraali, sillä sen kulut kerätään kaikilta sähkön käyttäjiltä sähkölaskussa. Syöttötariffit vaihtelevat muun muassa käyttöiän, inflaation, sijainnin ja huipputuntien mukaan. Kasvun alkuvuosina tariffit ovat yleensä korkeampia. Tariffit laskevat, kun osaamiskäyrää päästään pidemmälle. Syöttötariffi sisältää ostovelvoitteen verkonpitäjälle ja se sovitaan tietyksi ajanjaksoksi, esimerkiksi kahdeksikymmeneksi vuodeksi.

Syöttötariffi voi olla kiinteä hinta tai prosenttiosuus hinnasta. Kiinteä syöttötariffi takaa sähköntuottajalle kiinteän sähkönhinnan sovituksi ajaksi. Bonussyöttötariffi tarjoaa soviitun lisäpalkkion markkinahinnan lisäksi.

Syöttötariffilla pyritään edistämään uuden tekniikan tuotantoa ja kehitystä. Päämäärä on, että uusiutuvan energian kustannukset laskevat volyymin kasvaessa kilpailukykyisiksi ilman syöttötariffia.

tuossa edellä oli mainittu hinnaksi 45,158€/MWh ja me kuluttajat maksamme siitä 6-7c/KWh + siirrot ja verot päälle.

vuoteen 2015 asti takuutariffi tuulivoimasijoittajalle on 105,3€/MWh ja siitä 12 vuotta eteenpäin 83,5€/MWh.
ja me kuluttajathan maksamme tuon erotuksen.jokainen voi itse laskea mitä se vaikuttaa omaan sähkölaskuun ( ei se ainakaan laske)

eli karrikoiden voisi sanoa mitä enemmän on kieroutuneesti tuettua tuulisähköa, niin sitä enemmän sähkölasku nousee,pitääkö se maailman pelastamisen hinta repiä meidän selkänahoista?

saksassa tariffi on pienempi ja pörssisähkön hinta on suurempi, taulukoita löytyy netistä mutta keskihinnat menee 60-70€/MWh eli kuluttajan hinta on kaksinkertainen suomeen verrattuna.
odottakaas vain kun joka torpas on etäluettava mittari ja pohjoismaiden sähköpörssi hajotetaan, niin sitten mennään muun euroopan kans uuteen suohon(taas) reaalimittaus tekee sen että talvikauden sähkölaskusta ei välttämättä selviä ilman ulosottoa.

aluksi en halunnut tuulimyllyjä kaskisiin, nyt en halua niitä minnekkään.